Lokala butiker drabbas extra hårt under Black friday

En färsk undersökning visar att fyra av tio personer som tänkte handla i fysiska butiker under Black friday av covid-skräck nu väljer näthandel före handel på stan och köpcenter. Detta riskerar att slå hårt mot de små lokala fysiska butikerna som inte har näthandel.

"Siffrorna tyder på att många är oroliga för covid-19. 77 procent av de som handlade både på nätet och i en fysisk butik förra året svarar nu att de enbart kommer att handla på nätet under årets Black friday", säger Nicklas Storåkers, vd för Pricerunner.

"Siffrorna tyder på att många är oroliga för covid-19. 77 procent av de som handlade både på nätet och i en fysisk butik förra året svarar nu att de enbart kommer att handla på nätet under årets Black friday", säger Nicklas Storåkers, vd för Pricerunner.

Foto: Niklas Holm / Pricerunner

Eskilstuna2020-11-25 10:32

En ny undersökning som Yougov gjort på uppdrag av jämförelsetjänsten Pricerunner visar att fyra av tio som skulle ha besökt butiker på Black friday nu stannar hemma och shoppar på nätet i stället.

– Siffrorna tyder på att många är oroliga för covid-19. 77 procent av de som handlade både på nätet och i en fysisk butik förra året svarar nu att de enbart kommer att handla på nätet under årets Black friday, säger Nicklas Storåkers, vd för Pricerunner.

Det är de nya, hårdare rekommendationerna om distansering under pandemin som snabbt har slagit igenom.

– För de butiker som är beroende av att kunder kommer till butiken så kommer det här att vara ett allvarligt problem. Många av de fysiska butikerna har redan utvecklat sin näthandel, och kan sannolikt kompensera med att kunderna handlar via nätet istället, men för mindre butiker utan nätaffären fullt utvecklad så kan det bli rejält svårt.

Nu kommer handeln att prövas till max den närmaste tiden, och det gäller att vara beredd på anstormningen.

undefined
Nicklas Storåkers, vd för Pricerunner.

– Det är mycket viktigt att näthandeln är redo för detta. Logistiken med varor och transporter måste fungera under Black Friday. Det gäller att ha produkter att skicka nu, men också att kunna leverera i tid.

Enligt Pricerunners e-handlarindex för tredje kvartalet så kommer 53 procent av butikerna att satsa på att göra Black friday till enbart nät-rea i år.

– Black Friday är traditionellt sett en dag då många brukar gå på stan för att handla. Trots ett stort stöd för de lokala butikerna kommer många svenskar i stället att tillbringa Black friday hemma vid datorn för att näthandla.

Covid-19 har gjort att många gamla vanor utmanas och förändras. 40 procent av 60-plussarna som handlade i fysisk butik förra året vet inte hur de ska göra i år. 46 procent av 40–49-åringarna vet inte heller var de ska handla denna Black friday.

– Det kommer se annorlunda ut på stan än det brukar göra under Black friday. Vi är vana vid att det är lite av en folkfest, med mycket liv och rörelse. Folk handlar och umgås. Det kommer vara helt annorlunda i år, avslutar Nicklas Storåkers.

Yougov-undersökningen visar att 47 procent av alla svenskar tänker handla på nätet i stället för en fysisk butik under Black friday.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!