Det var i mitten av oktober som illdÄdet upptÀcktes. NÄgon eller nÄgra hade kört runt inne i rondellen i Hammarbykorset och lÀmnat djupa hjulspÄr i vÀxtligheten.
Hela mattan med sedumvĂ€xter â 300 kvadratmeter â mĂ„ste bytas ut. Men det kan inte göras sĂ„ hĂ€r Ă„rs, eftersom en ny matta riskerar att inte klara vintern.
Under tiden har Trafikverket tagit till en handfast och drastisk metod för att fÄ slut pÄ buskörningen: Betongbalkar, som lagts ut i fyra vÀdersteck i rondellen.
â Det ska förhindra att man kan sladda runt i rondellytan, sĂ€ger Peter Miinalainen, projektledare för underhĂ„ll pĂ„ Trafikverket.
Balkarna kommer frÄn gamla rÀcken som har bytts ut lÀngs vÀg 900, alltsÄ gamla E20.
I vĂ„r ska rondellen fĂ„ en ny sedummatta â men balkarna kommer att ligga kvar.
â Det Ă€r en permanent lösning.
Det hÀr Àr första gÄngen som Peter Miinalainen Àr med om att en rondell körs sönder avsiktligt pÄ det hÀr viset.
â Men redan innan det blev cirkulationsplats sĂ„ sladdades det runt i Hammarbykorset. Och nu har vi ocksĂ„ mĂ€rkt att man kört runt i en rondell pĂ„ VĂ€sterleden, vid Tuna Park.
Efter tidigare misstag med andra cirkulationsplatser, trodde Trafikverket den hÀr gÄngen att skadorna skulle utebli.
â Vi har haft andra rondeller dĂ€r bilister hamnat av misstag i rondellen. Nu byggde vi en som Ă€r vĂ€ldigt upphöjd med kraftig kantsten. Vi trodde att det var ett bra alternativ, men...