Det var i mitten av oktober som illdådet upptäcktes. Någon eller några hade kört runt inne i rondellen i Hammarbykorset och lämnat djupa hjulspår i växtligheten.
Hela mattan med sedumväxter – 300 kvadratmeter – måste bytas ut. Men det kan inte göras så här års, eftersom en ny matta riskerar att inte klara vintern.
Under tiden har Trafikverket tagit till en handfast och drastisk metod för att få slut på buskörningen: Betongbalkar, som lagts ut i fyra vädersteck i rondellen.
– Det ska förhindra att man kan sladda runt i rondellytan, säger Peter Miinalainen, projektledare för underhåll på Trafikverket.
Balkarna kommer från gamla räcken som har bytts ut längs väg 900, alltså gamla E20.
I vår ska rondellen få en ny sedummatta – men balkarna kommer att ligga kvar.
– Det är en permanent lösning.
Det här är första gången som Peter Miinalainen är med om att en rondell körs sönder avsiktligt på det här viset.
– Men redan innan det blev cirkulationsplats så sladdades det runt i Hammarbykorset. Och nu har vi också märkt att man kört runt i en rondell på Västerleden, vid Tuna Park.
Efter tidigare misstag med andra cirkulationsplatser, trodde Trafikverket den här gången att skadorna skulle utebli.
– Vi har haft andra rondeller där bilister hamnat av misstag i rondellen. Nu byggde vi en som är väldigt upphöjd med kraftig kantsten. Vi trodde att det var ett bra alternativ, men...