M-Bilar laddar för fortsatt expansion

Storsatsande BMW-entreprenören Joakim Walde startade M-bilar i Eskilstuna för 20 år sedan. Företaget har vuxit organiskt och är nu inne i en aktiv expansionsfas.

Eskilstuna2016-05-06 11:26

I mars tog M-Bilar över BMW-försäljningen i Dalarna.

– Vi är på hugget och tittar på ytterligare några anläggningar som vi eventuellt kan komma att förvärva. Vi behöver växa för att klara våra långsiktiga mål, säger vd Joakim Walde.

Ända sedan han startade sin verksamhet i Eskilstuna för drygt 20 år sedan har siktet varit inställt på tillväxt.

– 1995 hade BMW som mål att vi skulle sälja 24 bilar. 1996 fick jag ett mål på 40 bilar. Jag tror jag låg sömnlös i en hel vecka! I år kommer vi att leverera ungefär 1 100 nya bilar, berättar han.

2004 öppnade han en butik i Västerås. 2008 byggdes den nuvarande anläggningen på Västerleden 56 i Eskilstuna. I dag har företaget 13 anställda i Eskilstuna och 25 i Västerås.

Nu tas nästa steg när företaget etablerar sig i Falun.

– Jag tror mycket på Dalarna. Det är en spännande region där Falun känns som själva hjärtat – det blir ett perfekt komplement till våra befintliga anläggningar i Mälardalen, säger Joakim Walde.

Vid anläggningen i Falun arbetar sedan tidigare 13 personer som samtliga följer med in i den nya verksamheten.

BMW:s marknadsandel har sedan 1995 vuxit från cirka 3,5 procent till cirka 6 procent.

– Vårt modellprogram är betydligt större. Vi har många fler modeller nu än när jag skulle sälja mina 24 bilar 1995. Då kostade en 5-serie 325 000 kronor. Det är i princip samma peng som den kostar i dag. Med tanke på inflation och löneutveckling är priset mycket lägre i dag.

Enligt Joakim Walde finns det i dag större möjligheter för många kunder att finansiera ett bilköp.

– Det finns fler produkter som till exempel privatleasing som växer väldigt snabbt. I dag är inte ett bilköp en lika stor affär för en familj som det var för 25 år sedan. Det går lite snabbare. För drygt tio år sedan hade vi fem besök innan varje kund bestämde sig. I dag har vi 1,2 besök.

Det ändrade köpbeteendet innebär även att det ställs nya krav på försäljarna.

– Kunderna är pålästa. Det finns internet och sociala medier. Kunderna vet ganska väl vad de vill ha när de kommer. Då gäller det att vi är på tå när de kommer och att våra säljare kan ta hand om kunden.

67 procent av M-Bilars försäljning går till företag.

– Det är klart att företagen dominerar på det sättet. Sedan är det alltid en privatperson bakom företaget som ska köra bilen, säger Joakim Walde och fortsätter:

– Storsäljarna är 3- och 5-serierna. Intresset ökar även för plug in-hybrider och elbilen I3. Man laddar den hemma i väggen. Jag har kört en sån ganska mycket själv. Jag åker till Västerås bara på el! Det går hur bra som helst.

M-bilar satsar mycket på att maximera kundnöjdheten. Resultatet syns inte minst i de regelbundna mätningar som BMW gör bland Sveriges alla återförsäljare och där M-bilar alltid brukar ligga i toppskiktet.

– Vår största framgångsfaktor är absolut vår personal. Vi har duktiga säljare som jobbar med kunden. Att sälja en bil är inte så komplicerat, men att ta hand om kunden efteråt och sälja tredje bilen till samma kund - det är där affären ligger! Framgången är att vi jobbar med kunderna lika mycket som vi jobbar med vår produkt. Konkurrensen är knivskarp.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om