– Verkshöjd är ju ett mått på ett verks originalitet, individualitet och självständighet – ledord som genomsyrar det både vi på Anca och det som ArtRepublic och Sinnebild står för. I detta fall finns också en koppling till husets historia och fysiska läge, säger Caroline Axelsson på Anca Inredningsarkitekter.
De tre byråerna var tidigare grannar i företagsklustret på Smedjegatan 33 i centrala Eskilstuna, men flyttade den 1 december ihop i Ladingens lokaler i anslutning till Ebelingmuseet i Torshälla.
– Vi bondade väldigt bra med Anca och ArtRepublic. Visst, i vissa avseenden kanske vi skulle kunna klassas som konkurrenter, men vi drar snarare in varandra i projekt och det gör att vi får ett betydligt starkare utbud tillsammans, säger Peter Marchione på Sinnebild.
Huset på Eskilstunavägen 5 i Torshälla är för många bekant sedan tidigare då flera olika konst- och hantverksgallerier bedrivit verksamhet där.
– Det är väldigt mycket själ i de här fantastiskt fina lokalerna och det är ett stort lyft från tidigare. Det är också skönt att efter pandemin äntligen få arbeta och nätverka fysiskt, säger Andreas Besterman på ArtRepublic.
Anca Inredningsarkitekter är certifierade arbetsplatsstrateger, med 20 års erfarenhet av att hjälpa organisationer utveckla sina fysiska arbetsplatser. Ancas verksamhet har ända sedan starten genomsyrats av hållbarhet.
– Det är någonting vi har fått kämpa för från början, men nu börjar kunder och leverantörer också att haka på det. Det är vi enormt glada för. Även under renoveringen och anpassningen av de nya lokalerna har hållbarhet varit en ledstjärna. Vi har sett till att ta vara på befintligt material, inte köpa för mycket nytt eller renovera mer än nödvändigt och göra smarta val när det kommer till inventarier, säger Caroline Axelsson.
Anca engagerar sig också i olika näringslivsaktiviteter och är bland annat initiativtagare till Byggfrukost, ett nätverk för företag som arbetar för att utveckla fastigheter i Eskilstuna. Den första Byggfrukosten på Verkshöjden äger rum den 29 mars.
– Nu har vi hittat en plats där vi kan växa tillsammans med andra företag, säger Anna-Karin Kjellin på Anca.
I Sinnebilds verksamhet ryms allt från strategi och PR till design, illustration, film- och ljudproduktion.
– De flesta byråer med bakgrund inom reklam väljer att kalla sig kommunikationsbyråer eftersom gränserna mellan de olika delarna reklam och PR blivit mer och mer diffusa. Vi lever också i denna verklighet och rör oss gränsöverskridande mellan alla delar som ryms under just kommunikationsparaplyet, säger Linn Eldin på Sinnebild.
ArtRepublic är en design- och kommunikationsbyrå i nätverksform där flexibla, kreativa team skräddarsys efter kundens eller uppdragets behov. Företagets kunder återfinns inom allt produktdesign till musikindustri och finanssektor och är utspridda över en ganska stor del av världen.
– ArtRepublic har även en lokal förankring och har många samarbeten i vårt fina Eskilstuna, något som ytterligare stärks i och med Verkshöjden. Vi brukar säga att vi skapar en Superbyrå om man får vara lite krass. Vi väljer att samarbeta och dela kunskap och kompetenser istället för att konkurrera. Vi är skalbara och resursstarka med en tung kärna och många nätverkskontakter när det behövs, säger Creative Director Andreas Besterman på ArtRepublic.
– Genom att kombinera våra olika specialkompetenser kan vi tre byråer på Verkshöjden erbjuda våra kunder en tydlig röd tråd inom allt från inredningsarkitektur till varumärkesstrategier och grafisk form, avrundar Anna-Karin Kjellin på Anca.