Det var lördagen den 6 januari som Majvor Lundahl, 79, i Nyfors gav sig ut för att gå till den närliggande Ica-butiken. Men hon hann inte mer än komma utanför porten innan olyckan var framme.
Hon går sedan en tid tillbaka med hjälp av rullator efter en tidigare lårbenskada. Hjulen tvärstannade när hon precis kommit ut på innergården. Majvor Lundahl berättar hur hon försökte parera fallet.
– Läkarna har sagt åt mig att jag inte får ramla på lårbenet igen, säger hon.
I stället föll hon på ansiktet och tog i med vänsterhanden vilket resulterade i en lös tandbrygga och en spricka i båtbenet. Anledningen till tvärstoppet tros vara gruset som används för halkbekämpning.
– De där stora stenarna fastnar på däcken, det är livsfarligt.
I efterhand har hon förstått att det är fler som råkat ut för samma sak.
– När jag ringde till tandläkaren så sa han: "Nej, inte du också. Jag har fem kunder redan som har gjort samma resa som du."
Efter fallet var hon i kontakt med sin hyresvärd Lundbergs som ansvarar för att ploga och sanda på gården.
– Hon jag pratade med hade inte hört talas om det tidigare, men tog det på allvar och ska undersöka vilken sand de använder.
Den här gången skedde olyckan på innergården, men enligt Majvor Lundahl används samma typ av grus i hela stan. När hon var vid Tuna park före jul hade de sandat hela vägen från Coop till köpcentrumet och hon fick kämpa för att ta sig fram, då gruset fastnade på däcken.
På grund av skadan i båtbenet kan hon inte greppa rullatorn och kan därför inte ta sig ut. Hon är därför förpassad till sin lägenhet och fördriver tiden med att lägga pussel med sin friska hand. Som tur är kan hon ta sig till Ica och handla mat utan att behöva gå ut – genom att passera husets källare. Majvor Lundahl tror att hon kommer få ha det så här fram till våren då gruset plockas bort.
Hon vill varna andra i liknande situation.
– Jag tänker särskilt på de som kör sina rullstolar. Fastnar det stenar och blir tvärstopp, då ramlar de framlänges och kan knäcka nacken.
Majvor Lundahl har fått förklarat för sig att den här typen av grus lätt fastnar på rullator- och rullstolshjul när man förflyttar sig från en inomhus- till en utomhustemperatur lägre än 8 minusgrader. Därför vill hon nu att kommunen och fastighetsägare byter grus.
– Vi har ju de här hjälpmedlen av den anledning för att vi är handikappade och har svårt att röra oss, säger hon och fortsätter:
– Förr använde man sand som inte var större än ett riskorn. Jag förstår faktiskt inte varför man ska använda det här stora gruset, det är inte ens bra mot halkan. Det är vansinnigt. Jag kallar det för mini-makadam, säger hon.
Enligt Mikael Arvidsson, enhetschef för gatuunderhåll, använder kommunen samma typ av halkbekämpning som de gjort de senaste fem åren – nämligen flis av fraktionen fyra till åtta millimeter. Han känner till fenomenet som kan uppstå när rumsvarma däck möter kyla – men menar att det är svårt att hitta bättre alternativ.
"Mindre eller större fraktion skulle inte förändra händelseförloppet. Naturgrus används inte då det inte får användas med tanke på hållbarhet och miljöpåverkan. Salt är inte heller att föredra då det ska användas restriktivt med tanke på saltets påverkan – så alternativa metoder är nog svårt att hitta", säger han i ett mejl.