Bostadsrättsföreningen Gripen, som omfattar nästan 130 lägenheter på Vadmansgatan, skriver till kommunen att bullret från järnvägen har ökat betydligt sedan det nya stängslet installerades. Föreningen menar att ökningen beror på att träd och buskar som tidigare fanns mellan järnvägen och deras hus har tagits bort: "Bullret är konstant och påträngande, och det stör vår sömn och vår vardag i hemmet", skriver föreningen som menar att de boende upplever ökad stress, sömnproblem och en allmänt försämrad livskvalitet.
– Det går inte att sova även om man har stängt i hela lägenheten för så mycket liv är den, säger Åse Jespersen, 60, som bor i ett av husen på Vadmansgatan.
– Man kan inte sova och man presterar sämre på jobbet, säger Malin Ågren, 47.
Enligt föreningen kan flera persontåg stå påslagna på bangården under flera dagar utan att röra sig. Dessa tåg orsakar enligt skrivelsen vibrationer och ljud som ekar i bostadsområdet. På grund av den ökade bullernivån tvingas många boende hålla sina fönster stängda, även under varma dagar. "Detta leder till en försämrad ventilation och inomhusklimat i våra hem."
Eskilstuna-Kuriren har tidigare skrivit om bygget av det nya, höga staketet längs järnvägen bakom Västeråsvägen som kritiserats av boende för att det medfört att mycket växtlighet som tidigare gav syn- och bullerskydd mot bangården och tågdepån tagits ner. Tidigare fanns ett lägre staket på platsen som till stora delar var övervuxet.
– Hade det inte varit bättre om all växtlighet hade fått vara kvar? Då var det så mycket att det var jobbigt att komma fram till stängslet, säger Maarit Haapala, 64, som bor på Vadmansgatan.
Föreningen menar även att det nya, taggtrådsförsedda stängslet ser tråkigt ut och sänker trivseln i området. Marken runt stängslet är sönderbökad och ser oordnad ut.
– Det är inte trivsamt och det sänker värdet på våra lägenheter. Det är inte roligt att titta ut genom köksfönstret för det enda du ser är den där svarta byggnaden och det där stängslet. Det är ju ingen höjdare om man ska sälja sin lägenhet, säger Åse Jespersen.
Bullret drabbar inte minst äldre personer som har svårt att ta sig längre sträckor och därför sitter utanför husen när de vill umgås.
– Det blir inte så mysigt att sitta här. Man kan inte prata normalt med varandra när det dundrar förbi godståg, säger Malin Ågren och fortsätter:
– Vissa dagar är lite lugnare och andra dagar är det mycket mer.
Malin Ågren, Åse Jespersen och Maarit Haapala säger att det framförallt är godstågen som orsakar buller. Det gnisslar till exempel om dem när de bromsar.
– Det vibrerar i huset, säger Malin Ågren.
De har förståelse för att det måste finnas något som hindrar folk från att ta sig in på banområdet. De föreslår att man till exempel skulle kunna plantera taggbuskar. De menar att en möjlighet skulle kunna vara att bygga ett bullerplank i likhet med det som finns vid småhusen en bit längre bort. Gärna i kombination med växtlighet.
– Vi behöver ju få upp buskar och träd som det var tidigare eftersom det stod ju ändå emot lite, säger Malin Ågren.
Föreningen önskar att kommunen undersöker möjligheterna att återplantera träd och buskar längs med järnvägen för att dämpa bullret.
Per Idesten, 58, är markingenjör på Eskilstuna kommun. Han säger att uppsättandet av det nya staketet, som blev färdigt i början av april, är en åtgärd som kommunen och Trafikverket vidtagit tillsammans på grund av lagkrav.
– Staketbygget är en säkerhetshöjande åtgärd, säger han.
Bygget föregicks av en inventering där parkavdelningen bedömde vilka träd som inte skulle tas ner. Dessa har även sparats.
– Tanken är inte att vi nu sätter tillbaka några buskar för det ska vara fri sikt vid staketet för både lokförare och för allmänheten. Man ska vara medveten om att det är ett staket där och att man inte ska befinna sig inne på järnvägsområdet. När man sätter upp såna här staket är det suicidförebyggande åtgärder, ofta vid bangårdar inne i städer, säger han.
Carl Bylund, 34, är miljöinspektör på miljöskyddsenheten som har tagit emot bostadsrättsföreningens klagomål.
– Vad gäller träd och buskar så har det mycket liten effekt på buller, återplantering av grönska är inte en bullerdämpande åtgärd, säger han och fortsätter:
– Vad som händer nu är att vi på miljöskyddsenheten har kontaktat MTR som sköter tågdriften åt Mälartåg då klagomålet rör verksamhetsbuller från tågdepån. För att få verksamhetens syn på frågan. Efter att vi fått verksamhetens syn på frågan så kommer vi fortsätta vår handläggning av ärendet.
Enligt Per Idesten ska kommunen göra en så kallad eftersyn av staketbygget i början av maj. Man ska då se om det finns några platser som blivit så förstörda att det kanske behöver sättas tillbaka något träd eller buskage där.
– Det ska kännas trevligt, inte kännas som något som man lämnar kvar tråkigt efter ett bygge, säger han.
När det gäller de stillastående tågen på bangården är han medveten om att de i regel är uppkopplade mot högspänningen. Han menar dock att de låter ganska lite. Tågen har en fläkt på taket som kan ge ifrån sig ett lågt ljud.
– Det finns någon fläkt på taket säger de. Jag pratade med dem här i går.
Per Idesten säger att kommunen inte avgör hur stor godstrafiken ska vara genom Eskilstuna utan att det är Trafikverket som kontrollerar det.