Malin Svensson hade precis fått jobb på ett företag som erbjuder hushållsnära tjänster när hon sommaren 2013 slet sönder två senor och ett ledband i foten.
– Jag höll mig på benen med hjälp av smärtstillande mediciner, men i oktober gick det inte längre.
Fotskadorna bekräftades i en magnetröntgen och hon sattes upp på en operationslista på ortopeden i Eskilstuna.
En dryg månad senare, i slutet av november, fick Malin Svensson beskedet att kliniken hade långa operationsköer och inte skulle leva kunna upp till vårdgarantin, det vill säga erbjuda henne en operationstid inom 90 dagar.
Hon informerades inte om att hon då har rätt att få en operationstid i ett annat landsting.
– Jag fick veta att kliniken väntade många akuta fall, brutna armar och ben i vinterhalkan, och att jag inte skulle räkna med att få en operation i tid.
– Så jag fick ta tag i det här själv. Jag hade ont och var desperat. Jag satte mig och ringde runt till sjukhusen i närområdet och till slut fick jag napp hos en vårdgivare i Stockholm.
I slutet av februari lade sig Malin Svensson på operationsbordet. Fyra titthål senare var hon på fötterna igen.
– Men jag kände att något var fel redan dagen efter. Det visade sig att läkaren bara opererat en av senorna, men missat den andra.
För Malin innebar det flera samtal för att få en ny läkartid, en ny operationstid, fler resor till Stockholm och mer väntan.
Enligt Göran Ohlén, chef på ortopeden i Eskilstuna, har kliniken brustit i sin information till Malin Svensson. Hon borde redan vid första besöket på ortopeden ha informerats om att hon kunde vända sig till en annan vårdgivare.
Hon borde även ha erbjudits en operationstid hos en annan vårdgivare när ortopeden insåg att man inte kunde ta emot henne inom 90 dagar.
– I den bästa av världar ska doktorn upplysa patienten om det redan vid första mötet, men efterlevnaden har inte alltid varit så bra, säger Ohlén.
Malin Svensson är varken nöjd med bemötandet eller vården hon fått.
– På återbesöket i Stockholm upplevde jag att läkaren var stressad och ville att jag skulle komma iväg så snabbt som möjligt. Jag var bara inne i besöksrummet i 5–7 minuter.
Det har gått 1,5 år efter att skadan uppstod. Foten har fortsatt krångla och snart ska Malin opereras för tredje gången på grund av slarv vid de första ingreppen. Den här gången har hon fått tid på ortopeden i Eskilstuna.
– Jag hade inte vänt mig till en annan vårdgivare om jag känt till vilket krångel som väntade.
Statistik från det halvåret som Malin Svensson var i kontakt med ortopeden visar att operationsköerna var långa.
I oktober 2013 opererades endast 67 procent av klinikens patienter inom de lagstadgade 90 dagarna. I augusti noterades en bottennotering på 44 procents måluppfyllelse.
Samtidigt som Göran Ohlén tillträdde som ny klinikchef fick ortopeden extra pengar för att korta köerna.
Numera är väntetiderna i nivå med rikssnittet. Samtidigt har utgifterna för utomlänsvården vuxit markant.
– Vi fick lov att skicka patienter till andra angränsande kommuner. När jag började hade vi fler patienter än vi kunde ta hand om inom vårdgarantin. Läget förbättrades markant under våren 2014.