När Martin Roos, vd för Eskilstuna Marknadsföring, hälsar välkomna till det allra första Besöksforum är det till representanter från besöksnäringen han talar.
– Rent krasst handlar det om att dra hit turister, men också att göra Eskilstuna mer attraktivt och till en roligare stad att bo i.
Just besöksnäringen ses som en bransch som växer och i Eskilstuna ligger målet att den ska omsätta en miljard kronor år 2020. Besöksforumet är tänkt som ett steg på den vägen.
Men besöksforumet ska också bidra till den nya evenemangsstrategin som håller på att tas fram. Eva Norberg, kommunikationsdirektör, sitter med i den arbetsgruppen.
– Visionen är en trovärdig, pålitlig eventstad, med service i toppklass, säger hon.
Gruppen tittar bland annat på hur det ska kunna bli enklare för arrangörer att anordna olika evenemang, men också på hur de ska få Eskilstuna på fötter så att fler vill delta.
– Som gammal industristad har vi ett starkt föreningsliv, något som ger vana att driva evenemang. Men vi har ingen som arbetar med att locka hit de riktigt stora evenemangen, så det blir ett nytt sätt att jobba.
Före sommaren hoppas gruppen kunna ge ett förslag till hur en evenemangsstrategi ska se ut.
– Det handlar om en balansgång. Dels att genomföra arrangemang som tilltalar många, dels att våga göra saker som kanske inte alla tycker är bra, säger Eva Norberg.
Något som har fått kritik är när kommunen går in med pengar, som i exempelvis Eskilstunafestivalen. Hur ser du på det?
– Vissa menar att det undergräver möjligheten att leva på att sälja biljetter till andra konserter andra menar att det föder ett intresse att konsumera kultur. Det är vart fall viktigt för oss att ha en Eskilstunafestival som är gratis, eftersom det finns många invånare som inte har resurser och möjligheter att ta del av evenemang, särskilt viktiga är barn och ungdomar.
För att hitta rätt väg att gå tar gruppen nu kontakt med både företagare och föreningar. De tittar också på andra städer och hur de har jobbat för att stärka sina varumärken som evenemangsstad.
– Vi har bland annat tittat mycket på Göteborg, säger Eva Norberg.
På plats på Besöksforum är Leif Nilsson, som ligger bakom Göteborgskalaset, rodde hem VM i friidrott till Ullevi 1995 och efter det varit inblandad i nästan vartenda evenemang som hållits i Göteborg.
– Man kan aldrig gnälla sig till god stämning, säger han och får applåder från deltagarna.
Han pratar om travtävlingar på Avenyn i Göteborg, motorstadion bredvid operahuset samt flera stadsfestivaler.
Vad forumdeltagarna låter sig inspireras av och vad arbetsgruppen tar med sig till sin evenemangsstrategi återstår att se.