Hans Jonssons tisdag började med att 06:52-tåget var inställt. I en och en halv timme fick han sitta innan en ersättningsbuss dök upp och körde mot Västerås. Just den här dagen skulle han till Avesta och det inställda tåget mot Västerås ledde till att han blev nära tre timmar sen till sitt möte.
– Till slut kommer min chef säga att det här inte funkar. Man riskerar ju att förlora jobbet, säger han.
Han har pendlat under vintern och sommaren till Västerås och han säger att pendlingen med tåg mellan Eskilstuna och Västerås inte fungerar. Hans Jonsson uppskattar att hans tåg är inställt åtminstone en gång i veckan och enligt honom är SJ i Eskilstuna väldigt dåliga på ersättningstrafik när tåg blir inställda.
– De har börjat hänvisa till nästa avgång i stället för att sätta in ersättningsbussar. Det är inte okej. Säljer man en tjänst måste man kunna leverera den också, säger han.
Anders Larsson, marknadsansvarig för Mälardalstrafiken på SJ känner inte igen den bilden.
– Trafiken har under det senaste halvåret i stora drag fungerat bra. Vi har en punktlighet på omkring 90 procent på sträckan Linköping-Sala där Eskilstuna- Västerås ingår. Då räknar vi alla tåg som är mindre än 5 minuter sena, säger han.
Det är samma som genomsnittet för regionaltåg i Sverige 2012 som är 90 procent.
Att SJ är dåliga på att få fram ersättningsbussar beklagar han, men säger att förklaringen är att det oftast tar längre tid att få fram en ersättningsbuss än att folk tar nästa tåg.
– Det är klart att vi ska kunna leverera den tjänst vi sålt, men om en kund är missnöjd tycker jag de ska vända sig till oss på SJ och reklamera tjänsten, säger han.