Sanna Ljungstedt jobbar sedan två år som företagssäljare på Bilia Toyota. Hon har märkt att det är vanligt att kvinnliga inköpschefer lämnar ifrån sig frågan om företagets bilinköp till manliga kollegor.
– Inköpscheferna har hög kompetens om inköp och ekonomi, men så fort man börjar prata om bilar så lämnar de över det till en kollega som kanske inte alls jobbar med inköp. Jag tror att det beror på de här förutfattade meningarna att de känner sig osäkra.
Sanna menar att företagen skulle ha mycket att vinna på att låta personer som har koll på helheten kring ekonomi och miljö ha inflytande över bilinköpen. Om ett företag köper bilar med fel miljöklass kan det till exempel innebära att det förlorar upphandlingar på grund av det.
Fler än 50 personer kom till Bilia Toyotas nätverksträff på morgonen den 26 april för att lyssna på den intressanta paneldiskussionen med representanter för Eskilstuna kommun, Best Bemanning & Rekrytering, Volvo CE och Bilia Toyota. Programledare var Felix Andersson och frukosten levererades av Sundbyholms Gästhamn Restaurang och Café. Många besökare tog också chansen att stanna kvar efter att diskussionen på scenen avslutats för att prata mer med paneldeltagarna och mingla.
Först visades en kort film där barn fick i uppgift att rita en brandman, en kirurg och en stridspilot. Barnen ritade män och blev sedan förvånade när det kom in en brandman, kirurg och en stridspilot i klassrummet och alla tre var kvinnor. Paneldeltagaren Sanela Cehic, näringslivsutvecklare på Eskilstuna kommun, menade att filmen visar hur viktigt det är med kvinnliga förebilder.
– Vi har väldigt få företag idag som drivs av kvinnor i Eskilstuna. Pratar vi alla bolagsformer så är det ungefär 24 procent.
Volvo CE fanns representerat i panelen genom Anna Victorin som jobbar som chef för en avdelning som utvecklar mjukvara till hjullastare. Bara 20 procent av de anställda på Volvo CE i Sverige är kvinnor.
– Det finns forskning som visar att i åldern 11-12 år börjar tjejers teknikintresse minska så det är viktigt att fånga upp dem redan där, sa Anna Victorin.
Hon berättade att Volvo CE har samarbeten med universitet och organisationer där unga tjejer möjlighet träffa ingenjörer och prova på att lösa riktiga problem. Volvo CE försöker även fånga upp universitetsstudenter. Anna menar att företaget behöver tänka utanför boxen när det gäller rekrytering.
– Som rekryterande chef behöver man lägga i en extra växel och tänka på hur man skriver annonser. Vi behöver mer söka upp de vi vill ha.
Sofie Andersson från Best Bemanning & Rekrytering berättade om ett test där man bytt ut några ord i en jobbannons för att få fler kvinnliga sökande.
– Då hade de bara bytt två ord i en annons från 'självständig' till 'självgående' och från 'driven' till 'engagerad' och fick upp de kvinnliga sökande mycket mer i rekryteringsprocessen.
Anna Victorin från Volvo CE menade att det är viktigt att behålla kvinnliga medarbete som företaget rekryterat.
– Vi har ett nätverk för kvinnor på Volvo som heter Women Inclusive Network där de får nätverka med andra kvinnor inom Volvo. Vi startar olika peer groups där de kan få stöttning av varandra.
Anna berättade att hon själv i en tidigare roll kommit in i en mansdominerad organisation där hon kände att hon inte passade in.
– Jag kände mig annorlunda, jag kände att normen för hur man skulle vara var så himla medelålders mansnorm. Jag kände att jag passade verkligen inte in där och den känslan var jättejobbig.
Volvo CE har en ambition att ha 35 procent kvinnliga medarbetare och ledare år 2030.
– Det är inte bara kvinnorna som vinner på det utan det här är verkligen någonting som alla vinner på. Vår produktutveckling vinner på det. Allt blir bara bättre med mer kvinnor. Jag upplever nu att folk mer förstår värdet av det här.
Bilia Toyota, som också är ett mansdominerat företag, har satt upp som mål att ha tio procent kvinnliga chefer och 40 procent kvinnliga servicerådgivare till 2025.
– Vi vill spegla samhället och de kunder som kommer in till oss. Det gör vi inte nu, sa Isabel Jenestrand, HR-partner på Bilia Toyota och Lexus.
Carl Henrik Monsén, rekryteringsansvarig på Bilia, tycker att företaget behöver rekrytera kvinnor med erfarenhet av andra branscher.
– Vi kan inte bara rekrytera från bilbranschen. Då blir det väldigt svårt att få in kvinnor. Om man tittar på servicemarknadssidan finns det inga kvinnor idag! Där är det helt dött på arbetsmarknaden vilket är otroligt tråkigt. Där gäller det att vara med och påverka och sitta med i programråd ute i skolorna. Men framförallt att påverka politiken och komma med förslag hur man ska jobba långsiktigt för att lösa frågan.
Carl Henrik Monsén menar att bilbranschen behöver ta efter transportbranschen som lyckats bra med att få fler kvinnor att utbilda sig till chaufförer på senare tid, bland annat på grund av möjligheten att få gratis körkort. Sofie Andersson på Best Bemanning & Rekrytering anser att ledarskapet är viktigt för att öka jämställdheten i mansdominerade branscher.
– Om man tittar på de som har lyckats bland våra kunder är det de som har bra ledarskap. Modiga chefer som vill utvecklas och få in nya perspektiv.