Söderhaket har under 2024 tagit emot flera hårda smällar. I våras meddelade restaurangen att man drabbats av omfattande fuktskador. Verksamheten berättade att man, efter sommaren, skulle genomföra en stor renovering som förhoppningsvis skulle lösa problemen.
Redan innan sommaren hade börjat kom ytterligare en smäll.
På grund av sjunkande mark nära ån kunde man inte ha sin uteservering där som planerat. Ägaren Hanna Larsson sa följande:
– Den håller på att sjunka ner i ån. Vi lever på vår sommar och har ganska litet här inne, men stort ute. Det här var nästa smäll.
Då visste inte Söderhaket att de under hösten i år skulle hamna i en juridisk tvist med hyresvärden HSB.
I oktober publicerade restaurangen följande på sina sociala medier.
Tyvärr kommer vi inte att kunna öppna alls under 2024. Renoveringen är fortfarande inte påbörjad, utan istället har man stött på stora problem med ventilationen i lokalen. Hittills har man inte hittat någon ventilation som passar för vår verksamhet och blir godkänd av byggnadsnämnden. Hur allt detta ska lösa sig är ännu en gåta. Hoppet är det sista som lämnar än…. Men just nu så kan vi inte annat än se på och invänta svar från fastighetsägaren som äger ärendet medan vi blöder stora pengar för varje dag som går.
HSB hade tagit beslutet att stänga ner lokalen för verksamhet då man skulle åtgärda problemen i restaurangen. Två månader senare hade ingen renovering påbörjats.
Med hyror, personalkostnader och löner stod Söderhaket utan lokal – med en ekonomi som sakta höll på att försvinna. Då valde man att koppla in ett juridiskt ombud för att förhandla med HSB.
– Det är en verksamhet som inte är tålig och när de inte kan ha öppet blöder verksamheten pengar. Restaurangen har hamnat i ett nödläge och då valde man att vända sig till mig. Hyresvärden har inte haft någon plan på när man ska påbörja en renovering och det blir väldigt snabbt mycket pengar, säger Darko Davidovic.
Söderhaket har lämnat in en fordran för att säkerställa att de ekonomiska förlusterna verksamheten lidit, och fortfarande riskerar att lida, kompenseras.
– I det här fallet har man fuktskador, en ventilation som inte fungerar och ingen existerande värmekälla. HSB har i sin tur kopplat in ett juridiskt ombud för att vi ska kunna föra diskussioner och förhandla verksamhetens framtid.
Hur mycket pengar handlar det om?
– Det kan jag inte gå in på. Men det är väldigt mycket pengar naturligtvis. Det har gått två månader och det blir väldigt mycket pengar. Det är flera hundra tusen det handlar om, säger Darko Davidovic.
– När man stänger en lokal, normalt sett, har man redan en färdig åtgärd. Just för att man oftast stänger för att genomföra, i det här fallet, en renovering. Men här har det gått två månader utan att man ens har påbörjat arbetet. Det här borde inte ens vara en juridisk fråga.
Varför har det gått så långt?
– Ibland går det fel, och här verkar det ha gått väldigt fel. Det här hoppas jag är otroligt ovanligt. Det är konstigt att man stänger en verksamhet och att det inte händer något. Det är ägarna som hamnar i kläm här.
Jon Leo Rikhardsson är VD för HSB Sörmland.
Innan tidningen ens hunnit ställa sina frågor kommer ett mejl.
– Angående dina frågor om renovering av lokal i fastighet som ägs av HSB, så har jag ingen information att delge dig. Eventuella reparationer i våra fastigheter sköter vi mellan oss och berörda hyresgäster och ingen annan.
När vi försöker ringa till Jon Leo Rikhardsson hamnar vi hos växeln och ombeds att mejla honom.
Tidningens reporter mejlar VD:n för att få svar på frågor gällande varför man valde att stänga ner lokalen utan någon som helst plan för att vidta åtgärder. Samt hur planen ser ut för verksamheten och när de kan tänkas öppna igen.
– Såsom jag skrev i mitt tidigare mejl, eventuella reparationer i våra fastigheter är mellan HSB och berörda hyresgäster.
Efter det får vi inga svar mer svar från HSB.
Under veckan har containrar synts till utanför Söderhaket och det verkar som att en renovering har påbörjats.
Tidningen hör av sig till Darko Davidovic igen.
– Vi har under ett sista möte gjort upp och löst den pågående tvisten med HSB. Hyresvärden har nu påbörjat renoveringen och vi har en överenskommelse.
– Vi har hittat en ersättningsform där båda parter är nöjda. Verksamheten kommer inte att löpa någon ekonomisk risk och riskerar inte att ramla omkull. Man har som mål att få tillgång till lokalen innan jul.
Eskilstuna-Kuriren har sökt Söderhaket utan framgång.