Marknadsföreningen i Eskilstuna fyller 70 år

Det blir både föreläsningar och fest när Marknadsföreningen i Eskilstuna firar sitt 70-årsjubileum den 20 oktober.

Marknadsföreningens styrelse: Tomas Hård, Andreas Besterman, Henrik Roos, Maria Hind Alias, Lotta Collander, Håkan Ringkvist och Richard Fröjdendal. I ballongen: Anders Boberg och Beatrix Rosendahl.

Marknadsföreningens styrelse: Tomas Hård, Andreas Besterman, Henrik Roos, Maria Hind Alias, Lotta Collander, Håkan Ringkvist och Richard Fröjdendal. I ballongen: Anders Boberg och Beatrix Rosendahl.

Foto: Andreas Besterman

Eskilstuna2022-09-11 14:00

– Vi sysslar med marknadsföring och vill vara det lokala navet för företagare att mötas och lära känna varandra. Marknadsföreningen är väldigt lokalt förankrad och kan hjälpa företag i Eskilstuna att synas, säger Maria Hind Alias, ordförande i Marknadsföreningen i Eskilstuna, MiE. 

undefined
Ordförande Maria Hind Alias menar att Marknadsföreningen kan hjälpa företag i Eskilstuna att synas.

Föreningen startades i maj 1952 på initiativ av chefsdekoratören Olle Johnsson vid ett möte på Stadshotellet. Vid mötet deltog ett 50-tal reklamintresserade personer. Bland ledamöterna i den första styrelsen fanns personer som jobbade på Aug. Stenmans, Jernbolaget, Eskilstuna-Kuriren och tidningen Folket. Föreningen grundades vid en tid då Europa började komma på fötter efter andra världskriget och kunde lämna varubrist och ransonering bakom sig. I ett föredrag i september 1952 sa direktör Arvid Reuterskiöld enligt Eskilstuna-Kuriren att "Marknaden börjar översvämmas av varor och samarbetet mellan reklammannen och försäljaren är viktigare än någonsin för att man inte ska mista allmänhetens förtroende."

undefined
På 50- och 60-talen arrangerade föreningen kurser i telefonvett för växeltelefonister.

I december skrev tidningen Folket att den nystartade men redan ovanligt livaktiga föreningen hållit sin första julfest på Stadshotellet. Vid festen förekom det både kvinnliga och manliga lucior:

"Glädjen var högt uppskruvad, men så bjöds det också på diverse smått och gott i form av söta lucior i både kvinnlig och manlig skepnad. De senare stal faktiskt kvällen för den folkvalda och hennes tärnor. Kostlig var synen att bland de manhaftiga ljusbärarna finna en bredbringad annonsbroder i näpen munkkostym."

1953 bjöd föreningen in till kurs i telefonvett för växeltelefonister. Deltagarna fick bland annat lära sig att "niga i telefonen och smörja in samtalet i sirap - telefonen har nämligen förmågan att ställa om rösten så att den låter sur". Det ordnades även kurser för springpojkar och chaufförer som fick lära sig hyfs. 

Trots att tv-mediet var nytt var ett återkommande tema vid föreningens arrangemang behovet av tv-reklam. En annan fråga som engagerade var behovet av frihandel i Europa. Många av föredragen handlade om utvecklingen i USA. I januari 1955 hade en artikel om ett föredrag rubriken "Eskilstuna bör byta namn". Direktören Per Stål hade berättat att det svenska stålet var känt och uppskattat i USA, "men däremot var Eskilstuna ett praktiskt taget okänt begrepp. Det svåruttalade namnet bidrar måhända till svårigheten att få in just eskilstunanamnet. Konkurrensen på alla områden är rent mördande och gör att alla möjliga reklammedel utnyttjades."

1955 i december var det franskt tema vid Reklamföreningens årsfest på Stadshotellet med 130 deltagare:

"Den svenska stelheten var för kvällen helt bortlagd och redan inledningen, med överlämnande av för dagen direkt från Nizza hitflugna nejlikor och mimosakvistar till varje dam, gav en upptakt som inte blev ur damernas synpunkt mindre lyckad när de vid varje kuvert dessutom fann en liten presentförpackning med franska tvålar och parfymer", skrev Eskilstuna-Kuriren. 

undefined
Till årsfesten 1955 flögs det in nejlikor och mimosakvistar från Frankrike till damerna.

1959 tog reklamföreningen initiativ till en reklamdrive för att locka turisterna till Eskilstuna. Staden skulle lanseras som "en glad och trevlig stad med många sevärdheter". Folkets park framhölls som turistattraktion. 

1960 ordnades en skyltningspristävling som enligt pressklippen fick många affärsinnehavare att verkligen lägga manken till. Totalt deltog 64 fönster. "Många är de som tagit en extrapromenad med hela familjen för att beundra och rösta på det enligt deras åsikt vackraste fönstret", skrev Folket. Tävlingens högst poängsatta fönster svarade Alvenius bilfirma för. 

Eva Borgström är Marknadsföreningens administratör. Hon berättar att tävlingen Årets marknadsförare arrangerades för första gången 1973. Utmärkelsen gick till Hans Carlsson vid Volvo BM för hans insatser att framgångsrikt marknadsföra Volvo BM:s entreprenadmaskiner på den italienska marknaden. 

Urban Wallin har varit medlem i Marknadsföreningen i över 30 år. Han berättar att föreningen låg nere under många år innan ett antal engagerade personer och lokalpressen bestämde sig för att blåsa liv i den kring 1990. 

– Man började med det här Marknadsplats som nu är EN, säger han. 

Den som har varit med längst i styrelsen är Anders Boberg, försäljningschef på Sörmlands Media där Eskilstuna-Kuriren ingår. Han minns bland annat ett kvällseminarium på 1990-talet på Stadshotellet med Refaat El-Sayed. Den berömde finansmannen var på permission från fängelset och berättade sin historia. Refaat El-Sayed var under en period på 80-talet miljardär på sina Fermentaaktier innan det kom fram att han inte var doktor som han påstått och Fermentas aktie störtdök. 

– Marknadsföreningen fortsatt att ha sina möten, nätverksträffar och Stora Marknadsförningsdagen. Sedan 10-15 år har vi morgonsoffor. De heter numera Vakna med MiE, säger Anders Boberg. 

undefined
Marknadsföreningens styrelse: Tomas Hård, Andreas Besterman, Henrik Roos, Maria Hind Alias, Lotta Collander, Håkan Ringkvist och Richard Fröjdendal. I ballongen: Anders Boberg och Beatrix Rosendahl.

Marknadsföreningen har för närvarande 92 medlemmar.  

– Vi vill gärna vara en röst för att uppmärksamma allt det goda som händer i Eskilstuna. Vid Vakna med MiE den 15 september har vi bjudit in ambassadörer för Eskilstuna, säger Maria Hind Alias. 

I december anordnar föreningen ett återkommande event där pengar samlas in till Stadsmissionen. Marknadsföreningen delar fortfarande ut priset Årets marknadsförare som i år gick till Mattias Brodén och Patrik Svensk på Eskilstuna Ölkultur. Den 20 oktober äger Mie-dagen och föreningens 70-årsjubileum rum på Eskilstuna Ölkultur. Ett av föredragen kommer att handla om IKEA och på kvällen blir det fest. Föreningen är fortfarande framåtlutad. Maria Hind Alias konstaterar att digitaliseringen tog fart under pandemin. 

– Man måste var duktig på att synas i bruset för att inte försvinna. Det digitala är väldigt viktigt, säger hon. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!