Märta har varit utantelefon i sju veckor

Märta Björklunds fasta telefon har varit trasig sedan i början av maj. Trots att dottern Birgitta Löfstedt har kontaktat Telia flera gånger så har fortfarande ingenting hänt. – Det känns skit, säger Märta Björklund.

Eskilstuna2015-06-19 09:00

Märta Björklund är 93 år och bor i Torshälla. I början av maj slutade hennes hemtelefon att fungera vilket hennes dotter Birgitta Löfstedt anmälde direkt till Telia, men Märta Björklund är fortfarande utan telefon.

– Det känns skit. Jag kan ju inte ringa hemtjänsten. När de inte kommer brukar jag ringa mina barn men det går ju inte heller, säger Märta Björklund.

– Mamma har svårt att gå ut själv så telefonen betyder mycket för henne. Nu har hon varit utan i sju veckor, säger dottern Birgitta Löfstedt.

När Birgitta Löfstedt kontaktade Telia fick hon svaret att det är ett kabelfel som gör att Märta Björklunds telefon inte fungerar. Tre gånger har familjen fått besked om att telefonen ska vara lagad men så har det alltså inte varit.

– De lovar och lovar. Senast i onsdags klockan tio skulle mamma ha fått telefonen tillbaka men hon fick ingen då heller. Det här är förskräckligt, säger Birgitta Löfstedt.

Enligt Telia har de tagit emot felanmälan för att sedan skicka den vidare till företaget Skanova som har hand om själva nätet. Där har det sedan dragit ut på tiden. I Telias dokumentation av ärendet står det att den trasiga kabeln lagades den 19 maj men redan dagen efter var Märta Björklunds telefon trasig igen. En ny kabel hade gått sönder och en ny felanmälan gjordes. En månad har gått och Märta Björklund är fortfarande utan telefon.

Förutom frustrationen över att det dröjer så länge så är familjen besviken på hur de blivit bemötta av Telia.

– När min dotter pratade med dem tyckte de att vi skulle skaffa en mobiltelefon till mamma. Men det går inte för hon är så darrig och kan inte slå numren på en mobiltelefon. Hon är beroende av snabbknapparna på den fasta telefonen som går till mig och mina syskon, säger Birgitta Löfstedt.

När Eskilstuna-Kuriren kontaktar Telia ställer de sig först frågande till om Märta Björklund verkligen är utan telefon fortfarande, men ser sedan att det stämmer.

– Det ska inte ta så här långt tid, det är jättebeklagligt, säger Roija Rafii, pressinformatör på Telia.

Efter samtalet med Eskilstuna-Kuriren har hon dessutom kontaktat Skanova för att se om de kan ordna en provisorisk lösning till Märta Björklund eftersom felet enligt senaste rapporten inte ska åtgärdas förrän efter helgen.

– Vi vet ju inte hur kabeln ser ut men förhoppningsvis kan de lösa det, säger hon.

På Skanova säger de att flera anledningar ligger bakom att reprationsarbetet har dragit ut på tiden. Bland annat har företaget fått vänta på material som beställts för att kunna laga kabeln.

– Det ska naturligtvis inte behöva ta så här lång tid, säger Inger Gunterberg, informationschef på Skanova, och ger nu en ny prognos:

Reparationsarbetet tidigareläggs och enligt henne kommer tekniker att åka till Torshälla under midsommarafton.

Kommer det att fungera nu då?

– Självklart, nu är de väl medvetna om att det varit problem där så de kommer att se till att det verkligen fungerar, säger Inger Gunterberg.

– Jag tror inte ett dugg på det. Det har lovat det så många förut, säger dottern Birgitta Löfstedt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!