Martin PesÀmaa, 23, slÀpper eget klÀdmÀrke

Martin PesÀmaa, 23, har lanserat sitt eget klÀdmÀrke. Med inspiration frÄn tiden i Los Angeles har han tagit fram Alexcio och intresset har varit stort. "Jag hade ingen aning om hur det skulle gÄ", sÀger han.

Martin PesÀmaa fick inspirationen till att starta sitt eget klÀdmÀrke nÀr han bodde i Los Angeles.

Martin PesÀmaa fick inspirationen till att starta sitt eget klÀdmÀrke nÀr han bodde i Los Angeles.

Foto: Privat

Eskilstuna2023-01-31 18:07

För cirka tvĂ„ Ă„r sedan tog Eskilstunakillen Martin PesĂ€maa sitt pick och pack och flyttade till Los Angeles för att plugga. VĂ€l dĂ€r började intresset för mode att vĂ€xa och sĂ„ Ă€ven idĂ©n om att starta sitt eget klĂ€dmĂ€rke. 

– NĂ€r jag bodde dĂ€r fick jag mycket inspiration. Mitt klĂ€dmĂ€rke har fokus pĂ„ streetwear och det Ă€r vĂ€ldigt mycket sĂ„dana klĂ€der i LA. Folk dĂ€r klĂ€r sig vĂ€ldigt unikt med utstickande tryck och mönster. Jag blev vĂ€ldigt inspirerad av den klĂ€dkulturen och att mĂ„nga i min Ă„lder driver eget dĂ€r borta. Det var dĂ€r idĂ©n började och jag utformade hela mĂ€rket, sĂ€ger han.

undefined
Martin PesÀmaa fick inspirationen till att starta sitt eget klÀdmÀrke nÀr han bodde i Los Angeles.

Efter cirka ett Ärs spÄnande följt av ytterligare ett Ärs intensivt arbete kunde Martin PesÀmaa för nÄgon vecka sedan lansera nyheten om sitt klÀdmÀrke Alexico via Instagram.

– Det har funnits pĂ„ min radar vĂ€ldigt lĂ€nge och har jobbat med det intensivt under hela 2022. Om man vill ha nĂ„got i sĂ€mre kvalitĂ© Ă€r det jĂ€tteenkelt att fĂ„ tag pĂ„ tröjor, men för mig var det viktigt att det jag sĂ€ljer Ă€r nĂ„got som jag tycker om och som Ă€r i bra kvalitĂ©. DĂ„ blir det tuffare att hitta distributörer. Det har varit en process att testa sig fram och det har tagit tid.

Till en början lanserades en svart hoodie med ett tryck vid bröstet.

– NĂ€r jag tog fram trycket anvĂ€nde jag mig av Photoshop. Snurre sprĂ€tt Ă€r ju en kĂ€nd karaktĂ€r men jag har mĂ„lat honom sjĂ€lv och inte tagit nĂ„gon bild frĂ„n Google. Jag har vĂ€l gjort cirka 25 till 30 designs innan jag kom fram till resultatet. FrĂ„n början var jag inte sĂ„ bra pĂ„ det men jag blev bĂ€ttre under processens gĂ„ng, sĂ€ger Martin PesĂ€maa, som till vardags jobbar som sĂ€ljchef pĂ„ Solcellsbolaget.

undefined
Martin PesamÀÀ (överst i mitten) har lanserat sitt eget klÀdmÀrke Alexcio.

Under onsdagen Àgde det första klÀdslÀppet rum. Redan efter tvÄ timmar sÄlde storlek XL slut och dagen efter var Àven L slutsÄld.

– Jag förvĂ€ntade mig inte att det skulle sĂ€lja slut sĂ„ fort, det var verkligen en positiv överraskning. Det Ă€r svĂ„rt ocksĂ„, jag kommer in i en helt ny bransch sĂ„ det Ă€r klart jag var nervös innan. Jag hade ingen aning om hur det skulle gĂ„ sĂ„ jag visste inte riktigt var jag skulle lĂ€gga ribban.

Nu ser han fram emot att lansera ytterligare klÀder i framtiden.

– Planen Ă€r att inom snar framtid fĂ„ ut nĂ„got nytt. Jag vill ha bollen i rullning hela tiden sĂ„ att det inte dör ut, jag vill ha det aktivt hela tiden.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!