Massiv kritik mot hur vaccinationerna sköts pĂ„ Årby VC

Ingen som kollar legitimation. Ingen som berĂ€ttar vilket vaccin man fĂ„r. Och ingen som ber en sitta kvar för observation efter sprutan. Och det tar veckor innan vaccinationen registreras. HĂ€r Ă€r vittnesmĂ„len om hur vaccinationen mot covid 19 gĂ„r till pĂ„ vĂ„rdcentralen Årby.

Det strömmar in vittnesmĂ„l om hur vaccinationerna mot covid 19 gĂ„r till vĂ„rdcentralen Årby.

Det strömmar in vittnesmĂ„l om hur vaccinationerna mot covid 19 gĂ„r till vĂ„rdcentralen Årby.

Foto: Lisa Hölne

Eskilstuna2021-12-18 08:12

VittnesmĂ„len om hur vaccinationerna mot covid 19 gĂ„r till pĂ„ vĂ„rdcentralen Årby strömmar in till tidningen efter vĂ„r granskning. Även PatientnĂ€mnden har fĂ„tt ta emot anmĂ€lningar.

"Vem som helst kan gÄ dit, fylla i blanketten med vilket personnummer som helst utan att de kollar upp det" skriver en man.

"Det var jÀtte rörigt dÀrinne. Vi vet inte ens vad vi fick för fabrikat, inte heller vilken mÀngd. Inget vaccinationskort, ingenting och pÄ frÄgan hur lÀnge den rÀcker sÄ svarade de: Den som lever fÄr se" skriver en annan man.

Flera vittnar om att det tagit veckor innan vaccinationen blivit registrerad. En kvinna skriver att hon varit inne pÄ vÄrdcentralen i efterhand för att ta reda pÄ varför registreringen dröjer.

"Det sitter en superstressad man dÀr och han ber mig att skriva vÄra personnummer pÄ en lapp sÄ ska han kolla. Ingen som vill se legitimation nu heller. FÄr till svar att det tar nÄgon vecka till. Jag ber honom Ätminstone skriva pÄ vaccinationskortet att vi har fÄtt den vilket han gör. Han skriver Àven batchnummer som han mÄste ha hittat pÄ! För hur kan han veta det?"

â–șLĂ€s ocksĂ„: Larm om brister och patientfaror pĂ„ Årby vĂ„rdcentral: "Ledningen leker med patienternas liv"

Tidningen har varit i kontakt med en man som först efter tre veckor, och efter flera pÄstötningar, fick sin vaccination registrerad.

– Nu Ă€r jag orolig för om det ens var vaccin jag fick.

En kvinna berĂ€ttar om sina upplevelser i samband med att hon tog sin första spruta pĂ„ vĂ„rdcentralen Årby.

– Allt gick jĂ€ttefort. De stack mig i armen nĂ€stan samtidigt som jag lĂ€mnade fram min hĂ€lsodeklaration. Ingen kollade min legitimation. Jag fick inte ens veta vilket vaccin jag fick.

Hon reagerade Àven pÄ det som hÀnde efter att hon fÄtt sprutan. Eller rÀttare sagt det som inte hÀnde.

– Det var ingen som sa till en att man skulle sitta kvar i 15 minuter efter sprutan. Det har man ju lĂ€st om att man ska göra, ifall man fĂ„r nĂ„gon reaktion. Men hĂ€r var det inget sĂ„nt. 

– Jag gick ut och satte mig i bilen och vĂ€ntade 15 minuter dĂ€r.

NĂ€r hon nu tagit sin andra dos valde hon en annan vaccinationscentral.

– Det var helt annorlunda. DĂ€r stĂ€llde de frĂ„gor om min hĂ€lsa innan och kontrollerade mitt leg. Och jag fick sitta ner och vĂ€nta efterĂ„t.

â–șLĂ€s ocksĂ„: SĂ„ ska en korrekt covidvaccination gĂ„ till

I en anmÀlan till PatientnÀmnden beskrivs ett hÀndelseförlopp som intrÀffade tidigare i december.

– Det var vĂ€ldigt oorganiserat och mycket mĂ€nniskor i lokalen. Vissa tog nummerlapp, men det fanns ingen tavla som visade vilket nummer som var pĂ„ tur. NĂ€r en sköterska kommer och ropar "nĂ€sta" sĂ„ undrar alla hur vi ska veta vems tur det Ă€r. Efter en del diskussioner och stor irritation bland oss patienter kommer en man som verkar vara ansvarig för verksamheten. Han slĂ„r ifrĂ„n sig kritiken frĂ„n oss patienter som ifrĂ„gasĂ€tter varför det inte Ă€r nĂ„gon ordning. Till slut blir han irriterad, sĂ€ger "det Ă€r inte min uppgift att lösa det hĂ€r, det fĂ„r ni fixa sjĂ€lva". Sedan gĂ„r han dĂ€rifrĂ„n.

AnmÀlaren fick sitt vaccin, men ingen information kring skyddet eller eventuella biverkningar, eller vikten av att sitta kvar en kvart.

– Det kan inte vara okej att bedriva verksamhet pĂ„ detta sĂ€tt, avslutar anmĂ€laren.

Vi har sökt verksamhetschefen pĂ„ Årby vĂ„rdcentral för en kommentar.             

Missnöjd med vÄrden?

Om du har varit med om nÄgot inom vÄrden som du inte Àr nöjd med kan du lÀmna synpunkter eller klagomÄl. Det kan du göra bÄde som patient och nÀrstÄende. Förutom att kontakta vÄrdgivaren direkt gÄr det anmÀla till PatientnÀmnden i Sörmland eller Inspektionen vÄrd och omsorg (IVO). Du fÄr vara anonym.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!