Massiv kritik mot hur vaccinationerna sköts på Årby VC

Ingen som kollar legitimation. Ingen som berättar vilket vaccin man får. Och ingen som ber en sitta kvar för observation efter sprutan. Och det tar veckor innan vaccinationen registreras. Här är vittnesmålen om hur vaccinationen mot covid 19 går till på vårdcentralen Årby.

Det strömmar in vittnesmål om hur vaccinationerna mot covid 19 går till vårdcentralen Årby.

Det strömmar in vittnesmål om hur vaccinationerna mot covid 19 går till vårdcentralen Årby.

Foto: Lisa Hölne

Eskilstuna2021-12-18 08:12

Vittnesmålen om hur vaccinationerna mot covid 19 går till på vårdcentralen Årby strömmar in till tidningen efter vår granskning. Även Patientnämnden har fått ta emot anmälningar.

"Vem som helst kan gå dit, fylla i blanketten med vilket personnummer som helst utan att de kollar upp det" skriver en man.

"Det var jätte rörigt därinne. Vi vet inte ens vad vi fick för fabrikat, inte heller vilken mängd. Inget vaccinationskort, ingenting och på frågan hur länge den räcker så svarade de: Den som lever får se" skriver en annan man.

Flera vittnar om att det tagit veckor innan vaccinationen blivit registrerad. En kvinna skriver att hon varit inne på vårdcentralen i efterhand för att ta reda på varför registreringen dröjer.

"Det sitter en superstressad man där och han ber mig att skriva våra personnummer på en lapp så ska han kolla. Ingen som vill se legitimation nu heller. Får till svar att det tar någon vecka till. Jag ber honom åtminstone skriva på vaccinationskortet att vi har fått den vilket han gör. Han skriver även batchnummer som han måste ha hittat på! För hur kan han veta det?"

►Läs också: Larm om brister och patientfaror på Årby vårdcentral: "Ledningen leker med patienternas liv"

Tidningen har varit i kontakt med en man som först efter tre veckor, och efter flera påstötningar, fick sin vaccination registrerad.

– Nu är jag orolig för om det ens var vaccin jag fick.

En kvinna berättar om sina upplevelser i samband med att hon tog sin första spruta på vårdcentralen Årby.

– Allt gick jättefort. De stack mig i armen nästan samtidigt som jag lämnade fram min hälsodeklaration. Ingen kollade min legitimation. Jag fick inte ens veta vilket vaccin jag fick.

Hon reagerade även på det som hände efter att hon fått sprutan. Eller rättare sagt det som inte hände.

– Det var ingen som sa till en att man skulle sitta kvar i 15 minuter efter sprutan. Det har man ju läst om att man ska göra, ifall man får någon reaktion. Men här var det inget sånt. 

– Jag gick ut och satte mig i bilen och väntade 15 minuter där.

När hon nu tagit sin andra dos valde hon en annan vaccinationscentral.

– Det var helt annorlunda. Där ställde de frågor om min hälsa innan och kontrollerade mitt leg. Och jag fick sitta ner och vänta efteråt.

►Läs också: Så ska en korrekt covidvaccination gå till

I en anmälan till Patientnämnden beskrivs ett händelseförlopp som inträffade tidigare i december.

– Det var väldigt oorganiserat och mycket människor i lokalen. Vissa tog nummerlapp, men det fanns ingen tavla som visade vilket nummer som var på tur. När en sköterska kommer och ropar "nästa" så undrar alla hur vi ska veta vems tur det är. Efter en del diskussioner och stor irritation bland oss patienter kommer en man som verkar vara ansvarig för verksamheten. Han slår ifrån sig kritiken från oss patienter som ifrågasätter varför det inte är någon ordning. Till slut blir han irriterad, säger "det är inte min uppgift att lösa det här, det får ni fixa själva". Sedan går han därifrån.

Anmälaren fick sitt vaccin, men ingen information kring skyddet eller eventuella biverkningar, eller vikten av att sitta kvar en kvart.

– Det kan inte vara okej att bedriva verksamhet på detta sätt, avslutar anmälaren.

Vi har sökt verksamhetschefen på Årby vårdcentral för en kommentar.             

Missnöjd med vården?

Om du har varit med om något inom vården som du inte är nöjd med kan du lämna synpunkter eller klagomål. Det kan du göra både som patient och närstående. Förutom att kontakta vårdgivaren direkt går det anmäla till Patientnämnden i Sörmland eller Inspektionen vård och omsorg (IVO). Du får vara anonym.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!