I början av februari fick samhällsbyggnadsförvaltningen in ett klagomål från kontrollmyndigheten i Södertälje kommun gällande Eskilstunaföretaget Rojan Food AB. Ärendet gällde misstanke om fusk med hållbarhetstiden för basmatiris från Indien av märket Bashan och att det på förpackningen även saknades kontaktuppgifter om importören.
När kommunens miljöinspektörer gjorde en oanmäld kontroll ett par dagar senare bekräftades misstankarna.
– Samtliga risförpackningar som vi kollade hade dubbelmärkning om bäst före-datum, det vill säga att en ny etikett klistrats ovanpå påsens datummärkning, säger miljöinspektören Yasmin Albazaz.
Enligt Rojan Food importerade företaget 24 ton basmatiris av det aktuella märket i december 2023. Av det partiet har cirka fyra ton sålts och levererats till sammanlagt 22 butiker i Sverige och Finland.
I räddningstjänst- och tillståndsnämnden fattade då ett ordförandebeslut där Rojan Food med omedelbar verkan förbjöds att handla – och sälja basmatiriset av varumärket Bashan.
– Dessutom ska företaget återkalla alla förpackningar som gått ut till kunder och vi kommer att närvara när dessa skickas iväg för destruktion eller tillbaka till leverantören i Turkiet.
Beslutet är förenat med ett vite på en halv miljon kronor om någon av ovanstående punkter inte följs.
– Rojan Foods leverantör i Turkiet har erkänt att det är de som har märkt om risförpackningarna, men hävdar att det inte är gammalt ris i påsarna, säger Yasmin Albazaz och fortsätter:
– De säger att de köpte in en stor mängd rispåsar från Indien under 2022, med det ursprungliga produktionsdatumet och att de tyckte att det var synd att dessa inte kom till användning. Därför ska de ha fyllt dessa med nytt ris och ändrat datummärkningen med nya etiketter.
Tycker ni att det låter som en trovärdig förklaring?
– Nej, i synnerhet inte när både den gamla bäst före-märkningen, som gömts, hade samma batchnummer som den nya. Etiketten hade samma uppgifter om ursprung och lotnummer fast med ett år och tre månader längre hållbarhetstid efter ändringen.
– Vi har gjort återbesök på Rojan Food för att kontrollera flera risförpackningar, men det finns inget som tyder på att ommärkningen har skett hos dem.
Goran Raundusi, vd på Rojan Food, beklagar det som har hänt och är inte nöjd med hur deras leverantör i Turkiet agerat.
– För oss – och våra kunder är det här en tråkig händelse. Nu har ju inte det ursprungliga bäst före-datumet passerats och jag tror inte att det är något fel med produkten, men det känns ändå inte bra.
Hittills har företaget fått tillbaka ris från 16 av de 22 kunder som köpt det aktuella riset. Dessa har fått kreditfakturor och bockats av från miljöinspektörernas leveranslista.
– Vi har återkallat samtliga leveranser och är tacksamma för att det uppdagades. Vi har varit tydliga med vår process och jag är inte orolig över vitet, säger Goran Raundusi.
Borde ni ha upptäckt felmärkningen?
– Det är svårt, vi har inte kunnat se avvikelser när vi tog emot leveransen. Vi registrerar allt vi får.
Känner ni er lurade av leverantören?
– Agerandet med ommärkningen känns inte okej, så gör inte en professionell aktör. Leverantören har medgett vad de har gjort och säger att de är ledsna, men det hjälper inte mig. Nu får de ombesörja hämtning av riset, som tar en hel del utrymme i vårt lager.