Det var i juni som mannen tillsammans med sin fru och två barn skulle flyga till Pakistans huvudstad Islamabad, med mellanlandning i Helsingfors. Mannen beskriver i sin anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) att familjen anlände till Arlanda 3,5 timmar före flygtiden.
Där möttes de av ringlande köer – enligt mannen var kön till SAS incheckningsdisk 1,5 kilometer lång.
Med hänvisning till sin sex månader gamla bebis undrade han om familjen kunde erbjudas någon form av förtur. Detta nekades de. När mannen försökte skriva ut etiketter till väskorna för att i stället lämna av väskorna direkt i bagageavlämningsdisken gick inte heller detta.
Enligt honom erbjöds inget sådant alternativ på skärmen.
Detta är några av de punkter som mannen belyser i sin kritik mot SAS. Därtill skriver han att personalstyrkan var underbemannad och att koordinationen dem emellan var bristande.
I anmälan skriver han även att personalen visade brist på empati då de inte prioriterade barnfamiljer.
Efter tre timmars köande till incheckningsdisken möttes de återigen av köer, denna gång till säkerhetskontrollen som de inte hann ta sig förbi innan flyget till Helsingfors lyfte.
Professorn skriver vidare att det missade planet resulterade i stor stress för familjen. I stället reste mannen – utan familjen – i augusti. Nu kräver han SAS på kompensation för biljettutgifterna, vilket är en summa på 14 860 kronor.
Under sommaren har Arlanda haft problem med kökaos vid flera tillfällen. Polisen har då fått stänga av trafiken till terminal 5 av brandskyddskäl eftersom folksamlingarna blivit så stora. En orsak till detta är att folk varit ute i för god tid och bidragit till trängseln.
SAS presschef Anna Sandell berättar för tidningen att passagerare drabbats på olika vis under sommaren. Flygbolaget har kontinuerligt ökat bemanningen på Arlanda för att assistera resenärer.
– Det har dock varit utmanande med tanke på den problematik som har rått på flygplatserna med långa köer och underbemanning framför allt i säkerhetskontrollen. Tyvärr har vi passagerare som missat sina flighter till följd av detta, säger hon och tillägger:
– Det är självklart djupt beklagligt att våra passagerare har drabbats under den här sommaren.