Medieelever sprider antidrogbudskap

Kommunen ville ta fram en broschyr om riskbruk av alkohol. Några av medieprogrammets elever på S:t Eskils gymnasium fick uppdraget. – Man lär sig oerhört mycket av att göra något på riktigt, med en riktig kund, säger eleverna.

Eskilstuna2009-03-02 14:57

Resultatet är en liten vit broschyr med ljusblå text som hittills tryckts i 5 000 exemplar. Den ska spridas på arbetsplatser, i väntrum och på andra platser där många vistas.

Huvudbudskapet i broschyren är att göra oss uppmärksamma på att det är lättare än man tror att hamna i gruppen riskbrukare. Kommunen vill förebygga i ett tidigt skede.

Riskbruk ökar

– Vi vet att det är gruppen riskbrukare som ökar och att det är unga vuxna och kvinnor i 50-60-årsåldern som står för ökningen.

Det säger kommunens drogförebyggande samordnare Eva Carlsson och hälsoutvecklare Bibbi Molander, som dragit upp riktlinjerna och beställt broschyren av medieeleverna.

– Vi är jättenöjda med resultatet, säger de. Det är bra bilder och lättillgänglig text. Och det är bra att det är ungdomar som tänkt till hur budskapet ska se ut.

Vad tycker ni om uppdraget?

– Det har varit jätteroligt och vi hoppas att fler elever får tillfälle att göra något på riktigt, säger Emma Ekström, en av eleverna.

– Det var roligare än vi trodde från början, att vi fick bestämma mycket själva och så, säger Anna Boman.

– Vi märkte att det krävs otroligt mycket planering, bara att bestämma och ta bilderna, säger Emma Johansson.

– Precis när vi trodde att allt var klart, så kom det korrekturändringar och vi fick ändra i sista sekund, säger Milla Vånerholm. Men så brukar det väl vara?

– Vi har hjälpts åt att tänka hur texten ska se ut. Vi har också fått hjälp av vår lärare, säger Caroline Ekström.

Anneli Seidl

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om