Kemikalieinspektionen beslutade i oktober 2021 att ge Senior Materials dispens för användning av det i Sverige förbjudna, och de senaste månaderna mycket omdebatterade, lösningsmedlet metylenklorid.
Tanken var att verksamheten skulle starta 2023 och dispensen gäller fram till i maj 2025.
Kemikalieinspektionens beslut överklagades dock förra månaden av Eskilstunabon Mikael Leppänen, 52.
Han bor cirka1 800 meter från Seniors fabrik och han är orolig.
Mikael Leppänen anser att han, i likhet med tusentals andra Eskilstunabor, riskerar att utsättas för flera typer av olägenheter som luft- och vattenföroreningar och hälsorisker till följd av Seniors användning av det förbjudna ämnet.
Han poängterar att det även finns risker i samband med lastbilstransporter av ämnet till anläggningen och att hushåll runt fabriken kan tvingas evakuera för att undvika att utsättas för frätande fosgen, som bildas när metylenklorid brinner.
– Fosgen användes som stridsgas under första världskriget, säger Mikael Leppänen.
Hans överklagan av Seniors beviljade dispens fick dock inget gehör.
Mark- och miljödomstolen har nämligen bestämt att hans överklagan ska avvisas. Skälet till beslutet formuleras så här.
"Den påverkan som Kemikalieinspektionens beslut om dispens har på Mikael Leppänen är enbart teoretisk och beslutet kan därför inte anses angå honom. Mikael Leppänen har därmed inte rätt att överklaga Kemikalieinspektionens beslut. Överklagandet ska därför avvisas".
– Det var en ganska oväntad formulering. Det är ju sant att jag inte kan påvisa några skador på människor eller miljö innan de har skett, men att det här inte skulle angå mig tycker jag är konstigt. Det har gått troll i hela den här affären och det känns som att myndigheterna täcker för varandra, säger han.
Peter Winge är rådman vid mark- och miljödomstolen och delaktig i beslutet.
Vad menas med att den påverkan som Mikael Leppänen, och alla andra Eskilstunabor får man anta, kan utsättas för är teoretisk?
– Det här är ju inget utsläpp som pågår nu, som skulle kunna drabba någon. Det är ju bara ett dispensbeslut, säger Peter Winge.
Om Senior börjar använda ämnet under dispensperioden så är det inte längre en teoretisk fråga. Det är dock inte säkert att en överklagan skulle ha större framgång vid en sånt scenario.
Skulle Mikael Leppänens överklagan ha tagits upp om fabriken redan hade börjat använda metylenklorid?
– Det är en hypotetisk fråga som man inte kan besvara då det gäller en annan situation, säger rådmannen.
Vilken instans oroliga Eskilstunabor ska vända sig till om nu mark- och miljödomstolen inte är rätt forum har Peter Winge inget svar på.
– Det kan jag faktiskt inte svara på. Men om Kemikalieinspektionen fattar ett nytt beslut så går det ju att överklaga det beslutet. Det går även att vända sig till kommunens miljökontor om man anser att man påverkas konkret.
Mark- och miljödomstolens beslut om att avvisa Mikael Leppänens överklagan kan i sin tur överklagas till mark-och miljööverdomstolen. Han säger dock att han sannolikt inte kommer att göra det.
– Jag tycker att det här angår mig och många andra Eskilstunabor. Jag har agerat på egen hand och i ren frustration eftersom jag bor så pass nära. Nu förlitar jag mig på att den grupp som har bildats, och som har jurister, gör ett bättre jobb än vad jag som lekman har mäktat med.
Mikael Leppänen lägger fram en tänkbar lösning som gör att inte ett enda milligram metylenklorid behöver släppas ut i Eskilstuna.
– Jag tycker att kommunen ska köpa tillbaka fabriken. Det får faktiskt kosta att reparera misstaget och stoppa produktionsmöjligheten. Vem kommer annars att vilja bo i Eskilstuna kommun? Vi ska inte behöva vara livrädda för en brand i fabriken eller att en lastbilstransport ska avfarten från E20 i lite för hög hastighet.
Cecilia Vallin, Seniors kommunikationschef, skriver i ett mejl att bolaget överlåter till mark- och miljödomstolen att kommentera sitt beslut.
"Gällande transporterna är det samma säkerhetsrutiner för våra transporter som för andra industriföretag i Eskilstuna som transporterar kemikalier. Vi föreslår att ni pratar med räddningstjänsten kring vilka risker den typen av transporter utgör och kanske ge lite perspektiv på hur liten andel av farliga transporter i staden som just vår verksamhet kommer att utgöra", skriver hon.