Mikaela räddar barnfamiljer från vräkning

Allt fler Eskilstunabor tvingas från sina hem. Förra året hamnade kommunen högst upp bakom storstäderna i rankingen över verkställda vräkningar. Sedan årsskiftet jobbar socialtjänsten nu mer uppsökande för att erbjuda stöd. Men behoven är stora och resurserna räcker inte till. "Vi får prioritera", säger Mikaela Eränen, kommunens enda vräkningsförebyggande boendestödjare.

Mikaela Eränen arbetar sedan i våras med att åka hem till personer som riskerar avhysning och erbjuda hjälp. Hittills i år har hon och hennes kollegor lyckats förhindra 28 vräkningar. Många av de hon hjälpt har varit barnfamiljer.

Mikaela Eränen arbetar sedan i våras med att åka hem till personer som riskerar avhysning och erbjuda hjälp. Hittills i år har hon och hennes kollegor lyckats förhindra 28 vräkningar. Många av de hon hjälpt har varit barnfamiljer.

Foto: Mattias Carlrgen/TT

Eskilstuna2022-11-19 12:01

– När vi går igenom listan med hyresvärdarna så skulle vi kunna ta oss an väldigt många fler, men vi har inte resurserna i dag. Vi får helt enkelt prioritera.

Mikaela Eränen har jobbat som boendestödjare sedan 2016. Vid årsskiftet fick hon frågan om ett nytt projekt där kommunen skulle börja jobba mer uppsökande mot personer som hotas av vräkning. Hon sade ja, och är i dag den enda på socialtjänsten som jobbar heltid med frågan.

– Det var före sommaren som vi testade det här med det uppsökande arbetet på riktigt för första gången och det har gått jättebra.

undefined
"Man tänkte först att det kanske inte är så kul när det kommer hem någon till en och knackar på. Men oftast är de tacksamma att vi kan hjälpa till med att hitta lösningar, som en avbetalningsplan till hyresvärden till exempel", säger Mikaela Eränen.

Receptet är enkelt. Genom att knacka på hemma hos de som inte betalat sina räkningar i tid får Mikaela en direkt kontakt med personer som sedan ofta visar sig vara i större behov av hjälp. Arbetet är främst inriktat mot barnfamiljer, äldre och unga upp till 25 år.

– Just det här med att komma in i ett tidigare skede är viktigt. Hittills har vi på det här sättet kunnat förebygga 28 ärenden i år.

Handlar det om barnfamiljer då?

– Ja, det finns flera barnfamiljer bland dem.

Mikaela berättar om en kvinna med barn som hon hjälpt i veckan. Mammans pengar från ekonomiskt bistånd räckte inte till för att täcka hyran varpå hon byggde upp en hyresskuld.

Det var då Mikaela trädde in. Först fick hon handläggarna på ekonomiskt bistånd att gå med på att betala av hyresskulden. Därefter slöts en överenskommelse med hyresvärden om att erbjuda kvinnan en ny lägenhet med en lägre hyra.

– Hon fick beskedet i går att vi löst ut hennes skuld. Hon brast i gråt.

undefined
Kronofogden presenterar varje år ny statistik över antal vräkningar. Förra året låg Eskilstuna på fjärde plats efter Stockholm, Göteborg och Malmö.

Enligt Kronofogdens statistik genomfördes 63 vräkningar under förra året i Eskilstuna. Det är lika många som i Dalarnas län. Bara storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö hade fler ärenden. Trenden har dessutom varit uppåtgående de senaste tre åren.

Pia Andersson, områdeschef på socialförvaltningen, berättar att kommunen nu försöker bättra sig i sitt arbete med frågan.

– Vi har uppmärksammat att det vi gjort inte har dugt. Nu har vi bestämt oss för att i alla fall göra vår del och skärpa till oss. Det är därför vi har satsat på den här tjänsten.

Vad har brustit?

– Vi har alltid haft litegrann av det här arbetet, men man har aldrig gått så långt som nu, utan nöjt sig med att skicka ut ett brev. Och det har inte visat sig särskilt verkningsfullt. För ofta orkar man inte öppna det där breven om man väl hamnat i skuldfällan.

– Nu har vi i stället testat dörrknackning och ser att det fungerar jättebra, att efterfrågan egentligen är mycket större och att vi skulle kunna göra mer med bara två tjänster till. Och det är ett förslag vi tittar på just nu tillsammans med de andra berörda förvaltningarna.

undefined
Om personen inte är hemma när Mikaela Eränen knackar på lämnar hon informatinosmaterial i brevinkastet. "Vi har sett att det är bättre att lämna ett öppet informationmaterial än i ett stängt kuvert. Det är inte alla som öppnar breven", säger hon.

Ni har ett tydligt ansvar för det vräkningsförebyggande arbetet. Varför har kommunen inte gjort mer tidigare?

– Det stämmer att det finns de som gjort sitt jobb mycket bättre än oss. Bostadsfrågan har helt enkelt inte varit tillräckligt prioriterad i kommunen. Samtidigt är det fler som lever i en ekonomisk utsatthet i dag vilket bland annat syns i statistiken över vräkningar. Här har man alltid kunnat peka på oss när det uppstått händelser och vi har ju löst mycket av problematiken med vräkningsärendena. Men vi har blivit som en stor bostadsförmedling, fast vi inte ska vara det.

– Nu har kommunen börjat jobba bättre med de här frågorna och vi ser på ett tydligare sätt vad vi behöver göra. Här är det vräkningsförebyggande arbetet oerhört viktigt.

undefined
Mikaela Eränen ser stora behov av mer vräknigsförebyggande arbete i Eskilstuna.

Sedan Mikaela Eränen började sin tjänst har allt fler fått upp ögonen för arbetet och telefonen ringer numera i ett. Bara den här veckan har det kommit in sju nya ärenden.

Hur är det för personerna som befinner sig i den här situationen?

– Man ser att det tar på deras psyke. Många är också oroliga för sina barns skull. Man märker att de är orkeslösa och det finns flera fall där jag inte har velat släppa personer förrän jag varit säker på att de fått en bra överlämning till en annan insats. Det är inte alltid att man behöver göra så mycket mer än att finns där.

Känner du dig uppskattad?

– Ja, oftast. Sedan kan det nästa gång vara någon som skäller på dig. Men det får man ta i ett sådant här jobb. Det kan ju vara någon som behöver få ur sig sin frustration.

Så fungerar stödet

Den vräkningsförebyggande verksamheten är en serviceinsats från socialtjänsten och erbjuds till personer som riskerar att bli vräkta från sin bostad.

Stödet ges som mest vid tio tillfällen, där den sökande bland annat kan få råd och stöd för att lösa sin situation, stöttning i kontakt med hyresvärd och olika myndigheter och hjälp med enklare ekonomiska kalkyler.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!