En "bilmålvakt" är enligt Transportstyrelsens definition en person som satt i system att låta sig registreras som ägare till en bil som egentligen tillhör någon annan. Målvakterna är inte sällan redan skuldsatta personer som saknar ägodelar att utmäta.
– Det gör att ytterligare skulder inte spelar någon roll, säger Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen.
Bilen ägs alltså på papper av person A, men används i själva verket av person B som kanske befinner sig i en helt annan del av landet. Enligt Mikael Andersson ersätts målvakterna ofta med några hundralappar per fordon.
Syftet varierar, men ett kan vara att undvika alla de fordonsrelaterade skulder som är kopplade till registrerat ägarskap – däribland fordonsskatt, trängselskatt och felparkeringsavgifter.
– Du slipper helt enkelt de skulder du drar på dig. Det förekommer också uppgifter om är att den här typen av fordon används av personer i kriminella sammanhang. Ett tredje syfte som jag tror är ganska utbrett, men som är svårt att leda i bevis, är att en hel del bilar exporteras till andra delar av världen, men att exporten sker svart.
I topp på Kronofogdens "värstinglista" för Eskilstuna finns en 56-årig egenföretagare med 143 bilar registrerade i sitt namn och 286 000 kronor i fordonsrelaterade skulder. På andra plats finns en 23-årig man som nyligen dömdes till tre års fängelse för grovt narkotikabrott. Genom ett bolag som nyligen begärts i konkurs ägde han 110 fordon och hade 106 000 kronor i fordonsrelaterade skulder.
På tredje plats finns en 46-årig kvinna med 65 fordon i sitt namn, och 385 000 kronor i fordonsrelaterade skulder. Kvinnan är dömd för en rad småbrott, däribland stöld och snatteri, och av domar framgår att hon är bostadslös.
Samtliga tio på Kronofogdens lista är kriminellt belastade. Flera personer förekommer under mängder av punkter i belastningsregistret. En man har avtjänat flera kortare för tiotals fall av grov olovlig körning och för en handfull fall av rattfylleri. En annan man har 170 trafikrelaterade betalningsanmärkningar.
– När jag tittar på listan så skulle jag säga att det antagligen finns flera olika skäl. Det kan finnas professionella "bilmålvakter", men det kan också vara människor som är godtrogna, har bristande kunskap, lånar ut sitt namn eller inte reagerar när andra personer registrerar fordon på dem, säger Max Wallenberg, pressansvarig på Kronofogden.
Tillsammans äger personerna på Eskilstunas topp tio-lista 548 fordon och har gemensamt drygt 1,6 miljoner kronor i fordonsrelaterade skulder.
Det är dock småpotatis i en nationell jämförelse. Enligt Transportstyrelsen finns sammanlagt 226 personer i landet som äger över 100 fordon och som myndigheten bedömer är målvakter. Tillsammans har de 64 800 fordon registrerade i sina namn – varav en står som ensam ägare till 2 673 bilar.
Länge ökade den fordonsrelaterade skuldsättningen, men de senaste åren har utvecklingen brutits. Sedan 2014 finns den så kallade bilmålvaktslagen som ger kommuner rätt att konfiskera felparkerade bilar med obetalda fordonsskulder på över 5 000 kronor och behålla dem tills ägaren betalat skulderna.
Kronofogden kan dessutom beslagta fordon och sälja dem för att betala obetalda skulder.
– Det är tydligt att lagändringen 2014 har haft effekt, säger Max Wallenberg.