Marknadsföreningen i Eskilstuna arrangerade den 19 oktober MiE-dagen på Hotel Bolinder Munktell i Eskilstuna.
– Det är jätteroligt att det är så många som tycker att det här var intressant nog att boka in sig på, säger föreningens ordförande Maria Alias som även var moderator under dagen.
Rebecka Carlsson, hållbarhetsentreprenör och författare, berättade om hur man kan använda klimatomställningen som en affärsmöjlighet. Henrik Prüggler, digital strateg, gav publiken en inblick i hur AI kan användas i marknadsföring och kommunikation. Håkan Bodman, managementkonsult, berättade om hur företag kan utveckla sin marknadsavdelning eller bygga en inhousebyrå. Magnus Ranstorp, terrorforskare, berättade om aktuella säkerhetshot mot Sverige. Dagen avslutades med afterwork i hotellets restaurangdel.
– Det är en väldigt stor spridning på vad vi vill klämma in i den här dagen just för att fokusera på marknadsföring, säger Maria.
Marknadsföreningen har ett hundratal medlemmar.
– Det är företagare som är medlemmar hos oss. Vi arbetar primärt med att erbjuda olika event, bland annat MiE-dagen. Vi vill vara en gemensam plattform för företag att prata om kommunikation och marknadsföring. Vi vill erbjuda ett affärsnätverk där man kan både diskutera, ta hjälp av varandra och utbyta kontakter.
MiE-dagen är ett årligt återkommande arrangemang. Varje år delar föreningen även ut marknadsföringspriset i samband med näringslivseventet Eskilstuna näringsliv. Nästa upplaga av Eskilstuna näringsliv äger rum den 18 april. Marknadsföreningen har nyligen öppnat för nomineringar på sin hemsida.
– Man ska ha koll på sin ekonomi, förstås. Det ska vara ett företag om har dedikerat väldigt mycket av sitt arbete och fokuserat på marknadsföring och gjort det på olika sätt, säger Maria.