Gymnasie- och kunskapslyftsminister Aida Hadzialic (S), som själv tog studenten för tio år sedan, tog till sig många av de ganska försynta synpunkterna från först mötet med eleverna och sedan med lärarna på S:t Eskil.
Inledningsvis fick hon ta del av rektorernas presentation av S:t Eskils gymnasium, och Halina Sundqvists och Johan Ahlqvist passade inte utan stolthet på att berätta att skolan nu placerat sig mycket bra i de kvalitetsmätningar som Qualis genomfört, klart över rikssnittet på nästan samtliga viktiga punkter.
I mötet med eleverna hördes något som kan tolkas som kritik mot de nationella proven, men dessa slår ministern vakt om eftersom hon anser att de kan ge en bra värdemätare på var eleverna står rent kunskapsmässigt.
Samma sak gäller även förslag som skulle kunna föras på tal när det gäller betygssystemet.
Här har redan hänt väldigt mycket på relativt kort tid, anser ministern och tror att det viktigaste just nu är att ge lärare en viss arbetsro.
Synbart nöjd fick hon sedan reda på att eleverna upplever att man har ett medbestämmande på skolan när det gäller viktiga frågor. Elevdemokratin fungerar och elevrådet svarade också enhälligt ja på frågan om man från elevernas sida gör något för att förenkla integrationen.
– Det här är en skola med ett välkomnande klimat, sa elevrådets Gabriel Andersson och berättade om välkomstspelet som genomförs varje ny hösttermin för alla nykomlingar på gymnasieskolan.
– Som nollning? frågade ministern.
– Nja, kanske åt det hållet. Fast mycket snällare.
Aida Hadzialic fick också en bild från lärarnas synvinkel och tar till sig idén att göra gymnasieutbildningen längre för flera elever, och hon lyssnade spänt på Ing-Mari Janzons tal om vikten att lära sig kommunicera inte enbart i skrift utan lika mycket i muntliga framställningar.
– Alla har mycket att lära i en så enkel fråga som att göra sig hörda i talet, sa Ing-Mari Janzon.
– Bara en så enkel sak som att fylla ett rum är inte helt enkel för alla.
Den konsten behärskar Ing-Mari Janzon och även Aida Hadzialic. Den senare står inför helt andra utmaningar och förbryllas över det faktum att Sverige inte redan vänt på kunskapsresultaten i undersökningarna för länge sedan.
– Självklart måste vi kunna göra det.
Två andra stora utmaningar som hon, och hela utbildningsdepartementet, står man inför är att få fler att fullfölja en påbörjad gymnasieutbildning, och att faktiskt skapa utbildning som ger jobb.