Missarna som även rutinerade bilister gör i trafiken

Om alla bilister körde precis som du, skulle trafiken flyta mycket smidigare och vi skulle slippa olyckor, eller hur? Nja, kanske inte. Tidningen har tagit hjälp av några som verkligen kan det här med trafik, som avslöjar att även de mest rutinerade förarna gör massor av missar.

Idunplan är en av de trafikplatser som Eskilstunas bilister har svårast med, på grund av att cirkulationsplatsen har flera körfält. Fabiola Vera, Tony Gunnarsson och Björn Thunblad listar Eskilstunabilisternas vanligaste trafikmisstag.

Idunplan är en av de trafikplatser som Eskilstunas bilister har svårast med, på grund av att cirkulationsplatsen har flera körfält. Fabiola Vera, Tony Gunnarsson och Björn Thunblad listar Eskilstunabilisternas vanligaste trafikmisstag.

Foto: Joakim Serrander, Rebecka Jonsson, Ernst Henry Photography, David Gagnert

Eskilstuna2023-05-01 07:51

"Fick du körkortet i flingpaketet eller?" De flesta som kör bil retar sig mer eller mindre ofta på medtrafikanternas tillkortakommanden.

Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på M Sverige, har listat fem uppmaningar som även vänder sig till rutinerade bilförare:

undefined
Tony Gunnarsson är sakkunnig i trafiksäkerhet på M Sverige. Han tycker att många har svårigheter med bland annat högerregeln.
  • Glöm inte högerregeln – den gäller i korsningar där inga andra väjningsregler styr, inklusive inne på parkeringsplatser.
  • Blinka ut ur rondellen – det finns bara en körriktning in i en rondell så du behöver inte blinka när du kör in. Om du däremot byter körfält ska du ge tecken. När du kör ut ur cirkulationen ska du blinka till höger.
  • Ligg inte i mittfilen – mitt- och vänsterkörfältet ska användas för omkörning.
  • Lär dig när du ska väja för cyklister – på en cykelöverfart har bilister väjningsplikt mot cyklister och mopedister – på cykelpassager gäller omvänt förhållande.
  • Stå helt stilla vid stoppskylten – att rulla fram långsamt duger inte.
undefined
Många fuskar med stopplikten. Att "rullstanna" duger inte. Heller inte att köra iväg samtidigt som bilisten framför.

Björn Thunblad är gruppchef för Sörmlands trafikpoliser. Han har en egen lista över saker som många bilister gör fel på.

– Det är väldigt vanligt att man använder mobilen när man kör. Det ser vi i alla ålderskategorier. Detta tillsammans med att man inte anpassar avståndet, utan ligger för nära fordonet framför, är väldigt vanliga orsaker till trafikolyckor, säger han.

undefined
Trafikpoliserna ser ofta bilister som både tittar i mobiltelefonen och håller för litet avstånd till fordonet framför.

Fabiola Vera är förarprövare på Trafikverket i Eskilstuna och har tidigare arbetat som körskollärare. Hon har mött många elever som trott att de kunnat alla trafikregler och som blivit mycket upprörda när de uppmanats att ta fler körlektioner eller blivit kuggade i uppkörningen. En del har övningskört med sina föräldrar, som kanske inte är helt uppdaterade på trafikregler. Andra har tagit körkort i ett annat land och vill köra upp för ett svenskt körkort.

undefined
Fabiola Vera är förarprövare på Trafikverket i Eskilstuna. Hon poängterar att körskoleutbildningen inte bara görs för förarprovet, utan för hela livet.

– Det handlar om att vara så välutbildad att man klarar alla trafiksituationer. Det handlar inte bara om att klara ett prov, utan kunskapen ska sitta i ryggmärgen. Mängdträning ger allra bäst resultat, säger Fabiola Vera.

Hon tycker att Eskilstuna har en hel del tuffa trafikmiljöer som till och med erfarna förare har svårt med. Hon håller med M Sverige om att många har problem med högerregeln. Björn Thunblad instämmer.

– Högerregeln har nog många svårt med generellt. Ibland är det svårt att veta om det är huvudled eller inte. Är den ena vägen lite större än den andra så tror man att det är huvudled fast det inte är det, säger Thunblad.

undefined
Björn Thunblad möter ofta bilister som gjort misstag i trafiken, i sitt jobb som trafikpolis.

Han ger ett tydligt lokalt exempel – vägen genom Tumbo.

– Där vill vi ha huvudled, men har fått avslag. Högerregeln gäller fortfarande genom hela samhället, det är högst olämpligt. Den upplevs ju som den stora vägen och man tror att det är huvudled.

Cirkulationsplatserna i Årby är andra exempel på platser där många gör fel, säger både Björn Thunblad och Fabiola Vera.

– Folk har svårt att förstå hur man ska bete sig när det är flera körfält, säger Thunblad.

undefined
När en cirkulationsplats har flera körfält är det många bilister som blir osäkra på hur de ska köra.

– Många är stressade och kör för fort eller för sakta så att man hindrar trafiken. Det kan vara bra att träna extra mycket på de ställena under sin förarutbildning så att man känner sig trygg med att klara situationerna, säger Vera.

Hon poängterar att inlärningen inte är slut bara för att man fått sitt körkort.

– Alla har ett ansvar att uppdatera sig på nyheter och förändringar i trafikmiljöer och regelverk.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!