Missnöje vid mack i Eskilstuna – bensinpris når rekord

Drivmedelspriserna når rekordnivåer och vid pumparna i Eskilstuna märks missnöjet med prishöjningen. "Inte nu igen."

I mars förra året var bensinpriserna rekordlåga. När vi besöker samma mack i Eskilstuna nu är det nya siffror på tavlan. "Det finns inget att välja på, det är bara att tanka", säger Hans Blomstedt.

I mars förra året var bensinpriserna rekordlåga. När vi besöker samma mack i Eskilstuna nu är det nya siffror på tavlan. "Det finns inget att välja på, det är bara att tanka", säger Hans Blomstedt.

Foto: Lisa Hölne/Niklas Holm

Eskilstuna2021-10-12 16:57

Den prisdumpning som skedde i samband med pandemins intåg är nu bortblåst. När en artikel som denna skrevs i mars förra året var det fullt vid pumparna på den obemannade OKQ8-stationen vid Sveaplan. Då var drivmedelspriserna rekordlåga:

"Efter flera veckors fritt fall på oljepriset har även bensinpriset följt med i raset. På tisdagen var priset för bensin 95 oktan 13 kronor och 98 öre på flera mackar i Eskilstuna. Det är mer än två kronor lägre sedan årsskiftet då priset låg på över 16 kronor litern."

– Det är toppen, priset borde sjunka ännu mera. Så här ska det alltid vara, sade en Eskilstunabo som tankade sin Volvo då.

undefined
Då skrev vi mars 2020 i almanackan och drivmedelspriserna var rekordlåga. Nu skriver vi oktober och rekorden är åt helt andra hållet.

Nu har priserna i stället nått rekordnivåer. I måndags tickade dieselpriset upp med 15 öre och i snitt kostar en liter diesel 19 kronor och 32 öre på bemannade mackar. Bensinpriset blev 20 öre dyrare och stannade på 17:79 i snitt.

När vi besöker samma mack en tisdag i oktober är det ingen rusning till pumparna.

– Det finns inget att välja på, det är bara att tanka, säger Hans Blomstedt som är en av få som stannar och tankar.

undefined
Hans Blomstedt som bor i Hällberga är en av de få som stannar och tankar. "Jag måste ha bilen."

Var går smärtgränsen för dig?

– Jag måste ha bilen, så är det. Jag bor ute i Hällberga och jag jagar i skogen så jag måste ta mig dit också.

En kvinna som också behövde fylla tanken på samma mack vill inte vara med i artikeln med namn och bild. Men hon vill ändå dela med sig av sina tankar.

– Vi skaffade en dieselbil för några år sedan. Då var dieseln betydligt billigare.

Så är det inte längre. Dieselpriset har gått om bensinen.

Vad tänkte du om höjningen i måndags?

– Inte nu igen. Vi bor på landet så vi måste ju åka. Jag åker en gång i veckan och handlar och mer lär det inte bli. Man åker inte in till stan bara för att... Absolut inte nu, man tänker sig för.

Och på frågan om smärtgränsen svarar hon:

– Man gråter väl lite mer bara. Man måste ju ta sig dit man ska.

Anledningen till att priserna skjuter i höjder är enligt Sofie Quant, kommunikationschef på branschorganisationen Drivkraft Sverige, ökad efterfrågan på råolja och färdiga produkter både i EU och globalt. Men det hänger även ihop med den så kallade reduktionsplikten som innebär att biodrivmedel måste blandas i bränslena, drivmedel som är dyrare.

– Vi har de högsta priserna på bensin och diesel som vi haft i Sverige. Energipriserna globalt är väldigt höga. Råoljepriset har stigit med ungefär 64 procent det här året, säger Sofie Quant i en artikel från TT.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!