I slutet av november anmäldes två misstänkta matförgiftningar på KFC i Eskilstuna. Personerna som hade ätit friterad kyckling vid lunchtid insjuknade på natten med diarré, illamående och kräkning.
De klagande misstänkte själva att kycklingen inte var tillräckligt friterad och att frityroljan var gammal. Några av kycklingbitarna uppfattades som ovanligt mörka.
Enligt de klagande hade personalen förklarat att den mörka färgen på kycklingbitarna berodde på att oljan var just gammal, men att det inte påverkade matens kvalité.
Dagen efter lunchgästernas restaurangbesök genomförde miljökontoret en oanmäld livsmedelskontroll.
Kring KFC:s hantering av kycklingråvaran fram till friteringen fanns det inget att anmärka på. Rutiner fanns och följdes.
Kontrollen visade också att kycklingen var tillräckligt tillagad.
Misstankarna om att frityroljan inte höll måttet, och att den kan ha orsakat matförgiftningarna, bedömdes dock vara befogade.
Enligt KFC:s egna regler och rutiner ska oljekvalitén kontrolleras varje dag. Kontrollen utgörs av en mätning med en TPM-mätare (Total Polar Material) och när värdet överstiger 21,5 procent TPM ska oljan bytas.
Personal på Eskilstunarestaurangen uppgav dock till miljökontoret att oljan byttes när den översteg 30 procent. Men även den gränsen var passerad den dag som de anmälande gästerna var på plats.
Enligt loggboken uppgick värdet då till 31 respektive 35 procent TPM. Minst.
"Vid oljekontroll visade displayen till mätaren 35 procent TPM när personalen tog den ur fritösen – innan den räknat klart".
Miljökontorets granskning av Eskilstunarestaurangens uppgifter visade att den frityrolja som byttes den 12 november hade värden på drygt 51 procent.
Miljökontoret skriver att "olja som används för länge påverkar smaken och kan leda till illamående eller sjukdom. Sammansättningen i oljan förändras och det bildas polära ämnen, som fria fettsyror, monoglycerider och diglycerider. Vid en hög procentsats av dessa kan man konstatera att oljan är dålig och behöver bytas".
Miljökontoret listar tre konkreta brister som måste åtgärdas. Att resturangens personal saknar kunskap om riskerna med gammal frityrolja, att de rutiner för byte av oja som finns inte följs, samt att personalen misstolkar TPM-värdet.
Jesper Hollstrand är marknadschef på KFC i Sverige.
Han säger att KFC har mycket högt ställda krav på matsäkerhet och hygien i sina restauranger.
– Vi ser därför allvarligt på uppgifterna om att den enskilda KFC restaurangen i Eskilstuna inte har följt våra interna rutiner för frityrolja.
Han säger att man vidtog omedelbara åtgärder och höll en utbildning för restaurangchef och arbetsledare i Eskilstuna kring rutiner för frityrolja.
– För säkerhets skull har vi även gått igenom protokollen för frityrolja från våra övriga restauranger och ser att efterlevnaden hos dem är mycket god.
Marknadschefen säger att KFC beklagar att gästen inte har känt sig respektfullt bemött och att man hört av sig och bett om ursäkt.
Enligt KFC går det att utifrån miljökontorets rapport inte att konstatera att matgästerna blev matförgiftade.
– Däremot har den enskilda restaurangen inte kunnat leva upp till våra högt ställda interna krav kopplat till frityrolja. Restaurangen har heller inte bemött kunden på ett tillräckligt professionellt och tillmötesgående sätt, säger Jesper Hollstrand.