Krogen Mocca deli vid Fristadstorget i Eskilstuna har funnits sedan år 2015 och drivs av bröderna Mansour.
Länge hade bröderna, som även driver restaurangerna Gränden och Biff grill och bar, varit verksamma i nattklubbsbranschen. I mitten av 2010-talet kände de dock att de ville pröva på något nytt.
– Vi ville fly nattklubbsvärlden för att satsa på något lugnare och mer harmoniskt – något som känns som ett vardagsrum. Ett ställe där man mellanlandar helt enkelt, säger Tony Mansour.
Resultatet blev Mocca deli – ett kafé som serverar matigare rätter och alkoholhaltiga drycker.
Enligt Tony Mansour fanns inte den här typen av hybridkaféer utbrett i landet, och bröderna fick därför en idé.
– Jag tänkte: 'kul om det här skulle funka i andra städer'. Det var dessutom flera gäster som hade frågat om vi var en kedja, säger han och fortsätter:
– Efter att vi hade märkt att krogen gick med vinst och att det inte bara var nyhetens behag började vi tänka vidare. Vi tyckte att det var kul att folk faktiskt förknippade oss med en kedja och bestämde oss – nu satsar vi på det här.
För att få hjälp med att hitta lämpliga lokaler anlitades en konsult. Den senaste veckan har Tony Mansour suttit i slutförhandlingar med fastighetsägare i både Västerås och Stockholm, och planen är att etablera sig i dessa städer före sommaren.
Till en början är tanken att bröderna ska driva varsitt Mocca deli, innan de överlåter verksamheten vidare till andra franchisetagare. Så småningom räknar bröderna med att kunna öppna i ytterligare städer. Ett långsiktigt mål är att öppna på 30 olika platser.
Finns det ett behov av ytterligare kafékedjor i Sverige?
– Jag kan säga dig så här: det kommer aldrig bli det nya Espresso house. Vi vill att det ska kännas unikt, vilket Espresso house kändes till en början, men sen blev marknaden övermättad. Vi har sagt att mer än 30 Mocca deli inte får öppna i Sverige – det är vårt mål. Det här är något vi bröder vill kunna luta oss tillbaka på. Det är som att sköta ett barn, något vi tror på och som vi kan åldras med.
– De olika ställena kommer inte att se likadana ut. Det finns en röd tråd som du känner igen, men charmen är att varje stad ska ha sin Mocca deli med en egen nisch. Franchisetagaren får sätta sin prägel, men mysfaktorn ska vara den samma.