Modern sponsring handlar om hållbarhet och partnerskap

Hållbarhet och jämställdhet stod i fokus på ett seminarium som anordnades av Eskilstuna United och Handelskammaren Mälardalen. – Det ligger i klubbens DNA att engagera sig kring hållbarhet, sa klubbchefen Riki Simic.

Fredrik Malmberg, Eskilstuna Strängnäs Energi & Miljö, Felicia Rogic, Eskilstuna United, Jenny Wärn, Volvo Construction Equpiment och Lena Högfeldt, Länsförsäkringar, deltog i paneldiskussionen.

Fredrik Malmberg, Eskilstuna Strängnäs Energi & Miljö, Felicia Rogic, Eskilstuna United, Jenny Wärn, Volvo Construction Equpiment och Lena Högfeldt, Länsförsäkringar, deltog i paneldiskussionen.

Foto: Joachim Sorbe

Eskilstuna2021-11-26 08:15

Eskilstuna United och Handelskammaren Mälardalen arrangerade ett hållbarhetsseminarium den 20 oktober på Elite Stadshotellet. Moderator var Felix Andersson från Handelskammaren Mälardalen. Seminariet hade cirka 50 deltagare från olika delar av samhället. En av de som fanns på plats var Annica Grälls, ordförande Elitfotboll dam. Hon sa att 8 av 10 sponsringskronor går till herridrotten. 

– Tittar vi på elitnivå så är det ju de pengarna som föreningarna lever på vilket också gör att vi har stora könsskillnader.

undefined
Annica Grälls, ordförande Elitfotboll dam.

Eskilstuna Uniteds klubbchef, Riki Simic, berättade om JAG2030 som är klubbens upprop för att öka jämställdheten i samhället. 

 – Det handlar mycket om frågan: 'Vad kan jag själv göra för att öka jämställdheten?' Den frågan har vi med oss varenda gång vi träffar partners, företag, organisationer, etc.

Riki menade att Eskilstuna United har en stark position inom hållbarhet och socialt engagemang genom sitt arbete med Hjärta United. En viktig del av det arbetet kallas Care United och handlar om att bekämpa ensamheten på serviceboenden och där A-lagspelare fungerar som extraresurser. En annan del är Work United där klubben kompetensförsörjer sina sponsorföretag genom att matcha långtidsarbetslösa personer med deras kompetensbehov.

– Vi har Girls United där vi hjälper unga tjejer genom värderingsövningar. 

undefined
Riki Simic, klubbchef Eskilstuna United.

Riki berättade att en av klubbens strategier är att förändra synsättet kring sponsring. Han sa att han hellre vill använda begreppet partnerskap än sponsring. Riki menade att ett partnerskap är större än sponsring. 

– I ett partnerskap driver man ett mål tillsammans. 

Seminariet bjöd även på en paneldiskussion med Jenny Wärn, HR-chef på Volvo Construction Equpiment, Lena Högfeldt, vd på Länsförsäkringar Södermanland, Fredrik Malmberg, varumärkes-och sponsoransvarig Eskilstuna Strängnäs Energi & Miljö och Felicia Rogic, fotbollsspelare i Eskilstuna United. Diskussionen handlade bland annat om vilken betydelse hållbarhet och jämställdhet har vid rekrytering. Jenny Wärn menade att dagens ungdomar är väldigt pålästa och ställer krav på arbetsgivarna. Arbetssökande har bland annat frågor om utveckling och lärande. 

– De frågorna kommer. 'Vad är planen för mig som tjej i ett industriföretag om jag går in som CNC-operatör eller om jag kommer in som ingenjör eller säljare?' 

– Det vi som företag ofta glömmer är att vi vill ha kompetensen. Vi är ute och fiskar hej vilt och vi slåss gärna och stjäl lite från varandra så ofta som vi kan, men när kompetensen väl har kommit på plats måste vi leverera tillbaka och det är där vi tappar bollen ofta. 

Fredrik Malmberg sa bland annat att han saknade ordentliga förebilder inom elitverksamhet.

– Det finns jättefina förebilder i Sara Sjöström och Susanna Kallur och så vidare, men jag är inte särskilt imponerad av Zlatan om jag ska vara helt ärlig. 

Åsa Karlsson från Rättighetsbyrån höll en föreläsning om hållbar sponsring. Hon berättade bland annat om de fyra olika nivåerna av sponsring där den första, som även kallas vd-sponsring, innebär att en egenföretagare stöttar sitt barns fotbollslag. Nästa nivå innebär att sponsorn betalar för att få sin logotyp exponerad på matcharena och matchtröja. Den tredje nivån handlar om målgrupp och association. Klubben hjälper sponsorn att hitta nya potentiella kunder. Den fjärde nivån handlar om hållbarhet och affärsutveckling.

– Ett sätt att få den här affärsutvecklingen är att använda sig av de här 17 globala målen, sa Åsa Karlsson. 

undefined
Åsa Karlsson från Rättighetsbyrån höll en föreläsning om hållbar sponsring.

Under seminariet visades även en bandad föreläsning av Marie Winslow Andersson, hållbarhetsansvarig på Mindflower AB, som handlade om hur man kan jobba med de sociala delarna av Agenda 2030 och de globala målen för hållbar utveckling. 

– Det finns massor med pengar att tjäna på att jobba hållbart och idag är det här på väldigt många personers agenda och med konsumenter som blir mer och mer medvetna om sina val. Står jag och väljer mellan två likvärdiga produkter som kostar lika mycket - den ena är hållbar och den andra inte - då kommer jag troligen att välja den hållbara produkten.

undefined
Emre Gürler är hållbarhetsansvarig på Eskilstuna United.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!