Möglig ost låg framme i tre veckor: "Inte alls bra"

Pontus Lindell och hans sambo upptäckte möglig riven ost på Ica Maxi i Eskilstuna. Trots att de uppmärksammade problemet för personalen låg osten kvar i tre veckor.

Pontus Lindell larmade personalen på Ica Maxi om möglig rivost i kyldisken. Trots det låg samma ost kvar i disken efter tre veckor.

Pontus Lindell larmade personalen på Ica Maxi om möglig rivost i kyldisken. Trots det låg samma ost kvar i disken efter tre veckor.

Foto: privat

Eskilstuna2021-02-04 19:59

– Vi hade precis läst om Skånemejeriets hantering av mögliga ostar, där de hyvlade av det lager som var mögligt och sedan skickat det vidare till butiker. När vi var inne på Ica Maxi i Eskilstuna såg vi att deras egen rivna herrgårdsost var möglig. Jag och min sambo påtalade det för personalen, egentligen bara för att vara hyggliga, och tänkte inte mer på det, berättar Pontus Lindell.

Veckan efter var han och hans sambo tillbaka i butiken och såg att samma ost fortfarande låg kvar i kyldisken, nu utgångna och fortfarande mögliga.

– Vi sa till igen, säger Pontus Lindell.

Tredje gången de var inne i butiken var självklart nyfikenhet stor hur det såg ut i kylen med riven ost.

– Det här var två veckor senare och vi såg samma mögliga och fortfarande utgångna ost. Vi tog med de tre mest mögelangripna ostarna till personalen och visade upp vad de hade i hyllorna. De påstod sig ta det väldigt allvarligt, säger Pontus Lindell och fortsätter.

– Vi var och handlade hos Ica Maxi den 2 februari och var givetvis intresserade om osten var ny och fräsch i hyllan. Det var den inte. Den mögelangripna osten var fortfarande kvar, i mängder, med utgångsdatum den 12:e januari.

undefined
Tre veckor efter att Pontus och hans sambo hade upptäckt den mögliga osten låg den kvar i kyldisken.

Pontus tycker att det känns olustigt att han flera gånger har berättat för personal om händelsen utan att det verkat som om någon har åtgärdat problemet. Han ställer sig dessutom frågan om det finns flera livsmedel i butiken som har passerat utgående datum.

– Det här låter inte alls bra. Informationen har inte nått fram till mig, jag har inte hört någonting om det här klagomålet. Det verkar som att någon av våra anställda har begått ett fel, jag kan inte svara på frågan varför osten låg framme så länge.Men det är anmärkningsvärt att vi inte lyssnat på kunden, säger Peter Slagbrand butikschef på Ica Maxi.

Ica Maxi har ungefär 25 000 artiklar i butiken och alla produkter kontrolleras via ett datasystem för kvalitetskontroll.

– Oavsett system så händer det ju att både kunder och personal lägger tillbaka och blandar varor där de inte ska vara. Men i det här fallet verkar det inte vara problemet. Jag tar det på största allvar och ska prata med mina medarbetare, säger Peter Slagbrand.

Och andra varor?

 – Tidigare hade vi en okulär kontroll över både färska och frysta varor. I dag sker allt digitalt, säger Peter Slagbrand.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!