Händer det att du känner dig som Michael Douglas antihjälte D-fens i inledningsscenen till filmen Falling Down när bilen sniglar sig fram i morgontrafiken? Även om jämförelsen är överdriven och du inte är i närheten av att få ett psykbryt kan även bilköerna i mellanstor svensk stad tära på tålamodet.
– I Eskilstuna är trafiksituationen som mest ansträngd mellan klockan 07.00 och 08.00 på morgnarna samt mellan klockan 16.00 och 17.00 på eftermiddagarna – med undantag för en vardag, säger Petter Skarin, trafikplanerare på kommunens samhällsbyggnadsförvaltning.
De ser att det är skillnad i bilköernas omfattning på fredagseftermiddagar då rusningstrafiken tidigareläggs med en timme.
– Det handlar främst om individens vanor och de flesta vill ta helg så snabbt som möjligt. Färre möten läggs sent på fredagseftermiddagar och många som har möjlighet till flextid tar ut den då.
Petter Skarin säger att den som har möjlighet att påverka när de reser till och från jobbet också kan göra stora tidsvinster. Avsevärt färre bilar passerar exempelvis några av de mest kritiska flaskhalsarna klockan tio på förmiddagen jämfört med bara två timmar tidigare.
– Vi skulle gärna se att skolor prövar att förflytta elevernas start- och sluttid på skoldagen. Gymnasieelever skulle sannolikt, utifrån sin biologiska klocka och längtan efter sovmorgon, kunna börja skoldagen senare – det är en sak som skulle underlätta trafiksituationen.
Eskilstuna är en av de tätaste svenska städerna i förhållande till sin storlek. Det gör att man, enligt Petter Skarin, potentiellt når väldigt många målpunkter med en kort restid.
– För den som vill komma fort fram rekommenderar jag att ta cykeln – i alla fall på korta sträckor där den är ett väldigt konkurrenskraftigt färdmedel.
– Det skulle i sin tur minska belastningen på biltrafiksystemet. Ju längre resan är desto mer motiverat är det däremot att ta bilen.
Enligt TomTom Traffic index var Uppsala den stad i Sverige där bilisterna förra året köade längst – i genomsnitt 16 minuter och 50 sekunder vid varje restillfälle. I Malmö och Stockholm var motsvarande kötid 15 minuter och 50 sekunder respektive 15 minuter och 30 sekunder. Det kan låta mycket, men knappast i jämförelse med London som toppar rapporten med en genomsnittlig kötid på 37 minuter och 20 sekunder – varje bilresa.
Även om motsvarande siffror saknas för Eskilstuna finns flera högt belastade vägstråk som bilister med fördel kan undvika vissa tider på dygnet.
– Sträckan Nybron–Idunplan är tungt trafikerad när människor ska hem från jobbet på eftermiddagarna. De köerna är svåra att komma åt, men på totalen och sett över dygnet har trafikflödet ökat efter att gatan byggdes om och trafikljusen ersattes av cirkulationsplatser, säger Petter Skarin.
Trafiksituationen vid Stålforsbron, Gasverksbron och Rådhusbron är extra intensiv på tisdagar och torsdagar och enligt kommunens statistik är den värre på eftermiddagarna än på morgnarna.
– Vi är väl medvetna om kösituationen vid Stålforsbron, samt vid passagen under järnvägen – mellan Tunavallen och Rinmansskolan. Dessa är extremt utmanande att hitta lösningar på.
– Det är komplicerat – och ytterst kostsamt att exempelvis sänka vägen så nära ån eller att höja och ändra lutningen på järnvägsrälsen. Hade det varit möjligt skulle det sannolikt ha gjorts redan för 30 år sedan.