– Vi vet faktiskt inte vad som har hänt än, säger Sara Jonsson, driftchef för elnätet på Eskilstuna Strängnäs Energi och miljö, EEM.
Enligt henne ska förbindelsen mellan Vattenfalls station och EEM:s station vid Slottsbacken ha slagits ut efter att de skydd som finns i ledningarna signalerat ett fel i ledningarna.
– Förbindelsen löstes ut automatiskt precis som den ska göra.
Till en början fick tidningen uppgifter om att det skulle röra sig om 1 618 kunder som var drabbade i områdena: Djurgården, Söder, Skogsängen, Snopptorp, Viptorp, Odlaren, Nyby, Nyfors och Östermalm. Men efter en stund meddelade EEM att fler områden påverkades av avbrottet. Totalt drabbades omkring 12 000 kunder. Enligt Sara Jonsson ska alla drabbats vid samma tidpunkt.
– När det är väldigt många kunder om drabbas kan det bli fördröjningar på driftstörningsmejlen som skickas ut. Vi har delat ut kunderna på olika områden i vårt system och därför kan det se ut som att avbrotten skett vid olika tider.
Efter 17 minuter hade samtliga områden fått tillbaka strömmen. Det skedde med hjälp av en omkoppling till en annan elstation. I skrivande stund är elen fortfarande omkopplad i väntan på svar på vad som orsakat frånkopplingen.
– Vi vill inte koppla på stationen igen innan vi vet var felet berodde på.
Samtidigt som strömmen slogs ut ska allmänheten hört en smäll i Vattenfalls elledning mellan Eskilstuna och Grönsta. Enligt uppgift ska ha polisen kallats till Skiftinge efter att oroade personer hört smällen.
– Vad som är vad vet vi inte. Vattenfall ska flyga drönare i dag för att inspektera deras ledning för att se om det var någon kortslutning hos dem, säger Sara Jonsson.
EEM har nu varit på plats vid elstationen vid Slottsbacken för att undersöka felet men det såg fint ut där, menar hon.
– Nu ska vi analysera vad som kan ha hänt hos oss.
Finns det något ni kan göra för att förhindra att det här sker igen?
– Nej, inte innan vi vet vad det beror på. Det är mycket möjligt att felet ligger hos Vattenfall och har spridit sig till oss, säger Sara Jonsson.