Namninsamling för att rädda direkttåget

Miljöpartiet i Eskilstuna samlar in namnunderskrifter mot nedläggningen av direkttåget till Stockholm. Men det nya trafikavtalet som börjar gälla i december lär inte ändras:– Det är inte realistiskt att tro det, säger Mårten Levin, vd på Mälab.

Eskilstuna2016-05-10 10:10

Det nya trafikavtalet som presenterades den 28 april innebär en stor satsning på utökad tågtrafik och ett helt nytt biljettsystem på bland annat Svealandsbanan. Avtalet som börjar gälla i december i år innebär att antalet avgångar ökar med totalt 15 procent. Det mesta är med andra ord positivt för resenärerna. Men i det nya avtalet har direkttåget från Eskilstuna försvunnit.

Miljöpartiet i Eskilstuna driver nu en kampanj för att rädda kvar den bland pendlarna populära avgången.

– Viljan att arbets- eller studiependla riskerar att minska i och med dessa försämringar, skriver MP i ett pressmeddelande.

På tisdagsmorgonen stod partiföreträdare på perrongen för att samla in namnunderskrifter. En av många som skrev på var pendlaren Francesco Baggio.

– För mig är det självklart att skriva på. Jag åker med det här tåget tre gånger i veckan, det är mitt levebröd det handlar om, säger han.

I stället för de 50 minuter tågresan tar i dag lär han få räkna med en restid som förlängs med cirka 20 minuter. Åtminstone fram till dess att de nya tåg som beställts tas i trafik om några år.

Miljöpartiet anser att den politiska majoriteten inte gjort tillräckliga ansträngningar för att tillgodose Eskilstunapendlarnas behov. Partiet menar att det fortfarande finns möjligheter att riva upp det framförhandlade trafikavtalet fram till den 4 juli då Trafikverket ska klubba de nya tidtabellerna.

Men det scenariot är knappast sannolikt.

– Nej, det är inte realistiskt, säger Mårten Levin, vd på Mälab, det gemensamt ägda bolag som förhandlat fram avtalet med SJ.

Han förstår att många pendlare i Eskilstuna är besvikna men menar att det handlar om en klassisk avvägning. Att korta restiden för vissa eller ge alla resenärer längs banan fler avgångar.

– I grunden handlar det nya trafikavtalet om den bakomliggande huvudprioriteringen att öka turtätheten, säger Mårten Levin.

Miljöpartiets Magnus Arreflod hävdar att direkttåget inte innebär att systemet i det nya trafikavtalet slås sönder

– Detta är en fråga om tidtabell. Vi har varit drivande för inköp av tåg och utökad trafik men samtidigt påpekat att direkttåg för Eskilstunas pendlare är viktigt. Dessa står inte emot varandra, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om