Näringslivsdagen arrangerades av Eskilstuna Marknadsföring och Eskilstuna-Kuriren med stöd av Eskilstuna kommun och sponsorer från näringslivet. Arrangemanget ägde rum i Munktellstaden den 16 oktober.
De cirka 360 deltagarna kunde bland annat lyssna på föredrag, delta i seminarier och mingla. Vid tre tillfällen under dagen direktsände affarsliv.biz och ekuriren.se webb-tv från Affärslivssoffan med intressanta gäster.
En utvärdering av arrangemanget har genomförts där deltagarna i efterhand har erbjudits att svara på en enkät. Av de cirka 360 deltagarna har 147 svarat på enkäten. Av dessa har inte mindre än 99 procent svarat att de fått en bra helhetsupplevelse av Näringslivsdagen.
-Den bekräftar den bild som jag kände på plats när själva eventet var. Det var väldigt positivt. Det var många som var engagerade. Alla tyckte att det var ett härligt initiativ. Äntligen var det en näringslivsdag i Eskilstuna och inte på havet, utan verkligen på plats där vi verkar, säger Martin Roos.
Stefan Toll representerar den andra arrangören Eskilstuna-Kuriren.
-Det var jättepositivt. Framför allt att så många skulle kunna tänka sig att komma igen och att man skulle rekommendera andra så att man blir en ambassadör för näringslivsdagen. Det finns absolut ett värde och ett intresse från näringslivet att fortsätta med det här konceptet. Att förfina det och jobba vidare med det.
De båda huvudtalarna höll uppskattade föreläsningar. Enkäten visar att 84 procent av de som lyssnade på Christer Olsson tyckte att hans föredrag var mycket bra. Christer Olsson, som talade under rubriken "Den som vill mest vinner!", presenterades av Sparbanken Rekarne.
-Det känns jättekul att kunna se till att så många som möjligt fick titta. Sådana här stjärnföreläsare kommer inte alla åt. Det här var jätteroligt, säger Hans Kindahl, marknadschef vid Sparbanken Rekarne.
Volvo CE presenterade den andra huvudtalare Jacob Andelius som talade under rubriken "Fånga och behåll framtidens talanger". Enligt enkäten tyckte 94 procent av de som lyssnade på Andelius att föredraget var bra. Paneldiskussionen fick lägre betyg.
-Jag tar med mig både helhetsupplevelsen, men även den konstruktiva kritiken som framfördes för att göra det ännu bättre, säger Martin Roos och fortsätter:
-Många tyckte att platsen var bra, men att man kanske kan ha ett mer sammanhållet program. Man kanske ska hitta ett gemensamt tema som man utgår från som vi gjorde på Eskilstunabåten.
Kan du säga något om framtiden för Näringslivsdagen?
-Ambitionen har hela tiden varit att det ska vara en bred arrangörsbas. Jag tror att vi kommer att jobba vidare på det spåret. Med det här i ryggen är vi positiva och känner att vi kan jobba vidare.