Tidningen har tidigare skrivit om Martina Ilar, 43, och Veronica Angelöf, 49 som tillsammans har jobbat för att få till butiken i Näshulta, där ligger annars närmaste butik 1,5 mil bort och möjligheten att få en lokal butik är ett stort tillskott för bygden. Veronica Angelöf har en bakgrund som egenföretagare men butik har varken hon eller Martina Ilar drivit butik tidigare.
– Nu är det på riktigt, vi har sagt det så många gånger men nu händer det verkligen. När jag stod där inne i butiken och tog bort emballaget från frysen var det ändå svårt att greppa, säger Veronica Angelöf.
De planerar att öppna butiken så snart som möjligt, helst innan midsommar men ännu finns inget bestämt datum.
På 48 kvadratmeter ska allt rymmas, ett mindre lager och sedan butiksytan om cirka 40 kvadratmeter. Först måste de beställa in varor och installera alla system.
Siktet är ställt på lokalproducerade produkter som ägg, kött, honung och ekologiska grönsaker från Mylla. Men i ett första skede beställs varor från exempelvis Axfood in.
Butikskonceptet går ut på att den som vill handla först identifierar sig med mobilt bank-id, sedan släpps personen in i butiken. Väl inne kan man betala med Swish eller bankkort. Direkt utanför och inuti lokalen filmas personen hela tiden med kamera, detta för att kunna polisanmäla eventuellt snatteri.
– Det är jättepirrigt allting. Förhoppningsvis vet vi om ett halvår hur bra butiken går.