Nathalie Rasmus, 21, var en av kunderna som på tisdagen bytte sommardäcken mot vinterdäck på Langes gummiverkstad i Eskilstuna. Hon tycker att det är bra att vara ute i god tid så att hon slipper köa på någon drop in när snön och kylan väl kommer.
– Då slipper man hela den oron. Man vill vara förberedd, säger hon.
Hon har haft körkort i två år och det är andra gången hon byter till vinterdäck. Första gången var det med en äldre bil som hade rejält slitna däck så att hon behövde köpa nya.
– Efter det lärde jag mig att det kanske är bättre att byta i tid. Jag gjorde det verkligen i sista minuten så det var knappt att det fanns däck inne på lagret. Om man är i tid får man bättre pris på däck och så är man förberedd på vad som kan hända, säger Nathalie Rasmus.
Fredrik Lange på Langes gummiverkstad säger att företaget dagligen skiftar en hel del hjul.
– Visst är det igång, absolut, säger han.
Är det mer än vanligt så tidigt på säsongen?
– Ja, det är nog mer än vanligt.
Han vet inte riktigt vad det beror på att ovanligt många är tidigt ute just i år, men han konstaterar att över tid har allt fler börjat skifta hjul tidigare på hösten i stället för att invänta den första halkan och snön.
– Man är mycket mer förutseende och ser till att man lägger på det lite tidigare. Man är inte lika rädd för att åka på vinterdäcken tidigare.
Den största orsaken är att vinterdäcken har blivit bättre.
– De går inte sönder lika mycket och dubbarna lossnar inte på samma sätt som de gjorde förr, säger Fredrik Lange.
Har friktionsdäcken någon betydelse?
– Det har det ju också. Det är fler som använder dubbfritt. Förr var det ju inga dubbfria. Så de lägger på tidigare rent generellt.
När vintern väl kommer och högsäsongen drar igång på allvar har Langes tre lyftar som går hela dagarna. Fredrik Lange tipsar bilister om att se över vinterdäckens skick tidigt så att de vid behov hinner beställa nya däck och få på dem på fälgarna så att de kan skifta hjul precis när de vill. Langes erbjuder bland annat balansering, däckförsäljning och däckhotell.
– Framförallt bokade tider kör vi. Sedan är det några som väljer att lämna bilen så vi har även en form av drop in.
I solskenet på parkeringen utanför Stora coop vid Tuna park tog Däckskiftarna på tisdagen emot kunder, bland andra pappan Nour Dallal som bytte sina sommardäck mot friktionsdäck som han kan köra på året runt.
– Vintern kommer just nu. Det är därför vi måste byta däck, säger han.
Vill du inte vänta tills det faktiskt snöar?
– Nej, det fryser faktiskt just nu och jag har en baby som åker med bilen. Det är säkerhet just nu.
Mikael Roos på Däckskiftarna säger att företaget ser ett nytt mönster med fler kunder på de flesta av sina stationer i Sverige, inklusive den i Eskilstuna.
– Mer än vanligt så pass tidigt på säsongen, och speciellt med tanke på det varma vädret. Tror att det beror på att folk planerar bättre denna säsong för att undvika kö, eller att många åkte på en smäll förra säsongen.
– Förra året var det ganska lugnt, men sedan kom det en snöchock och då vart det alla på en och samma gång så att nu ser vi att det kommer mer folk fast det är varmt.
Däckskiftarna har haft cirka hundra kunder under första veckan.
– Vilket är ganska ovanligt för att vara första veckan. I helgen kom majoriteten av kunderna, säger Mikael Roos.
Han minns att för två vintrar sedan blev många Eskilstunabor tagna på sängen när vintern gjorde ett hastigt intåg med ett flertal avåkningar som följd. Han tipsar bilister om att kolla efter sprickor i däcken och att ta med sig låsnyckeln när det är dags att skifta hjul. Däckskiftarna erbjuder bland annat balansering och drop in.
– I dag står man inte ens i kö, det kanske tar 5-10 minuter, sedan är det klart.
När snön kommer räknar han med att arbeta tolv timmar om dagen i två-tre veckor.
– Då brukar det vara i genomsnitt 45 minuters kö, ibland en timme.
Han säger att Däckskiftarnas kunder inte behöver efterdra bultarna.
– Ett råd, kunder som bytt däck hos oss behöver inte efterdra bultarna. Men det är rekommendera att efterkontrollera. Att efterdra bultar som redan sitter kan resultera i att man tar sönder bult/pintbult.