Det var under hösten som Vuxenförvaltningen fick i uppdrag att utreda vad som egentligen hänt på äldreboendet Måsta Äng. Det hade nämligen framkommit uppgifter om att viss nattpersonalen på boendet struntat i att svara på ett antal larm från de boende.
Nu har det visat sig att farhågorna stämde.
Genom en granskning av larmloggar har man kommit fram till att vissa larm över huvud taget inte svarats på, medan andra besvarats efter upp till en och en halv timme.
De larm som personalen på natten valt att inte svara på kom från personer som ofta larmar.
Att vissa ur personalen struntade i larmen fick också konsekvensen att annan nattpersonal inte besvarade larmen då man ansåg att ansvaret inte var deras.
Av den utredning som gjorts framgår att den aktuella nattgruppen under en längre tid haft problem vad gäller arbetsklimatet. Enligt uppgifter, som inte helt verifierats, ska nattpersonal till och med ha sovit på arbetstid.
Enligt Vuxennämnden finns det ett par orsaker till att bristerna har kunnat fortgå:
● Enhetschefen har inte vidtagit åtgärder trots signaler om vad som inträffat på nätterna.
● Den berörda nattgruppen har varit instabil.
För att komma till rätta med detta har nu enhetschefen bland annat gått igenom problematiken med personalen och kvalitetssäkring av rutiner ska ske fortlöpande. Dessutom ska den berörda personalen få stöd och handledning.
En annan konsekvens av granskningen är att larmrutiner ska säkerställas även på övriga vård- och omsorgsboenden i kommunen.
IVO menar att händelserna med obesvarade larm är oacceptabla, men anser att nämndens åtgärder borde räcka för att komma till rätta med missförhållandena.
IVO avser att göra en verksamhetstillsyn för att följa upp hur verksamheten fungerar i dag avseende bemötande, samverkan och kvalitetsarbete.