Nitiska lapplisor upprör butiken: "Försökt med allt"

Kunder och butiksanställda upprörs av parkeringsvakterna som är snabba med att lappa bilar på parkeringen vid Willys Tivoliallén. "En del kunder blir förbannade och slutar handla", säger butikschefen Thomas Samuelsson.

"Jag gör allt för att det ska sluta", säger Thomas Samuelsson , butikschef på Willys Smeden, om de många p-botar som delas ut på parkeringen.

"Jag gör allt för att det ska sluta", säger Thomas Samuelsson , butikschef på Willys Smeden, om de många p-botar som delas ut på parkeringen.

Foto: Viktoria Wester, Hanna Oscarsson

Eskilstuna2022-05-23 08:37

På parkeringen gäller två timmar p-skiva och därefter avgift. Både kunder och personal vittnar om att parkeringsvakterna är snabba med att lappa bilarna när tiden gått ut eller när kunderna försvinner in på ett snabbt ärende. Vakterna är på plats två-tre gånger per dag, tror butikschefen Thomas Samuelsson. 

– Jag blir jätteirriterad, vi hinner knappt gå ur bilen. Folk har gått in och hämtat en p-skiva och kommit ut med böter, säger Britt Österlund, kund på Willys.

undefined
"Det är bra att de satt upp skyltar, det är lätt att glömma", säger Britt Österlund som upprörs över parkeringsvakternas nitiska arbete.

Butiken har sett den nitiska lappningen som ett problem i flera år, berättar butikschef Thomas Samuelsson. Det är fastighetsbolaget som äger parkeringen och anlitat parkeringsbolaget och Willys både lokalt och centralt har varit i kontakt med aktörerna för att ändra rutinerna. 

För att uppmärksamma kunderna har butiken skyltat ute på parkeringen och vid ingången till butiken. I kiosken delar de även ut gratis p-skivor. 

– Vi försöker med alla möjliga medel att de inte ska vara så nitiska och att de inte ska lappa så mycket. En del kunder blir förbannade och slutar handla, men sedan kommer de tillbaka efter ett tag, säger butikschefen.

undefined
"Det är många som klagar", säger Rasmus Ackemo, butiksanställd på Willys. Han står i kiosken där han delar ut gratis p-skivor till de som frågar.

Inderavus Temiz, delägare i fastigheten och parkeringen, menar att han inte hört om butikens upprördhet – trots att butikschefen uppger att han och den tidigare chefen varit i kontakt med honom frekvent.

– Det är inget jag känner till tyvärr, säger Inderavus Temiz. 

Tidningen har även sökt ansvariga på parkeringsbolaget Svea p-service utan framgång. 

Däremot är företaget tidigare omskrivet i Länstidningen där Södertäljebor vid flera tillfällen vittnat om snabba p-vakter som har bötfällt bilister direkt när de lämnat sina bilar. En person fick en bot samtidigt som hon stod för att betala i parkeringsautomaten. Hon fick dock rätt i slutändan.

undefined
Det är svårt att missa Willys skyltning vid ingången av butiken.

Föraren har rätt att ställa bilen på parkeringen utan p-skiva i max sex minuter om någonting ska hämtas, som en p-skiva, berättar Lena Karlsson, vd för branschorganisationen Svepark. Men markägaren kan reglera vilka villkor som gäller. 

– De kan prata med parkeringsbolaget om hur de ska uppträda. De kan exempelvis säga att bolaget måste vänta tio minuter innan de får utfärda en parkeringsavgift, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!