Närheten till järnvägen för leverans av bränsle (timmer), samt den relativa närheten till Strängnäs för leverans av värme till Strängnäsborna, gjorde att platsen ansågs mycket lämplig.
Att placeringen även medför en viss närhet till den kommunägda flygplatsen ställde dock till med problem.
Miljöprövningsdelegationen avslog EEM:s ansökan redan 2018. Den främsta orsaken var att försvarsmakten haft åsikter om kraftvärmeverkets 80 meter höga skorsten.
"Höga objekt i inflygningszonen försvårar start och landning med militära flygplan som JAS 39. Ett kraftvärmeverk med skorsten på den aktuella platsen skulle påtagligt motverka totalförsvarets möjligheter att nyttja den civila flygplatsen både i fred och krig", framförde Försvaret.
Att Försvarsmakten och flygvapnet lämnade Kjula redan 2005, och inte har någon verksamhet kvar, förändrade inget.
2017 pekade nämligen Försvarsmakten ut Eskilstuna flygplats som "ett område av betydelse for totalförsvarets militära del".
EEM överklagade beslutet om kraftvärmeverk till mark- och miljödomstolen. Domstolen tog inget eget beslut utan skickade ärendet vidare till regeringen, med ett yttrande om att EEM:s överklagande borde avslås.
Och nu har regeringen sagt nej. Skorstensfrågan fäller planerna på ett nytt kraftvärmeverk i Kjula.
Beslutet får inga dramatiska konsekvenser för EEM eller Eskilstunabornas tillgång på värme och varmvatten.
Då de kommunala energibolagen i Eskilstuna och Strängnäs genomgått en skilsmässa finns det inte längre något behov av att placera ett nytt kraftvärmeverk närmare Strängnäs.
Kjell Andersson är vd på EEM.
– Processen har pågått länge och det hade förstås varit bra med ett tillstånd. Men det finns inte länge några som helst planer på att bygga ett kraftvärmeverk där ute. Och nu stänger vi den processen, säger han.
I stället för att bygga ett nytt kraftvärmeverk i Kjula eller annorstädes kommer det befintliga i kvarteret Vattumannen att renoveras.
– Vi har tagit beslut om livstidsförlängning vid Vattumannen. Det ska hålla till år 2035-2045, så vi kommer att göra löpande investeringar för att förlänga driften.
Från politiskt håll har det framförts åsikter om att staten eller Förvarsmakten borde ta ett ekonomiskt ansvar för flygplatsen. Detta då rådigheten över området inte till fullo ägs av kommunen.