LÄS OCKSÅ: Jakten på det försvunna riset
Eskilstuna kommun anser att ni vilselett kunderna genom att förpacka ris i säckar märkta basmatiris klass 1121, trots att säckarna endast innehöll fem procent ris av den klassen. Ni har skrivit i ett pressmeddelande att ni handlat i god tro. Samtidigt har ni inte vidtagit de åtgärder som kommunen krävt av er för att återkalla riset och märka om säckarna.
– Det är så klart inte acceptabelt. Jag vill understryka att detta beror på en underleverantör, som vi normalt inte använder oss utav, som levererat ett ris som inte hållit utlovad kvalité. Därför var vi i god tro. Skälet till att vi handlade från en annan europeisk importör var att vi vid detta tillfälle hade behov av en snabbare leverans än som var möjligt om vi importerat själva.
Hur kommer det sig att ni förpackade riset i fel säckar?
– Det var ett misstag som uppstod då vi fick ris av en annan kvalité än den utlovade, något vi inte upptäckte förrän efter två månader. Vi är så klart ansvariga för det ris vi levererar till vår kund. Vi har nu ändrat våra rutiner för att detta inte ska kunna uppstå igen.
Varför återkallade ni inte säckarna och märkte om dem?
– Vi var i god tro när vi levererade till kunden, eftersom vår kund inte levererat ett ris som inte var av utlovad kvalité. Vi informerade kunden om detta när vi fick reda på att riset inte var av utlovad kvalité.
Vilka rutiner har ni för att undvika att samma sak upprepas?
– Vi är verkligen ledsna för det som hänt. Och har ändrat våra rutiner så samma misstag inte ska göras. Rent praktiskt betyder det att vi kommer att kontrollera allt ris när vi köper från leverantörer inom EU, vilket vi endast gör undantagsvis.
Eskilstuna kommun har åtalsanmält er för brott mot livsmedelslagen, urkundsförfalskning och osann försäkran. Hur ställer ni er till misstankarna?
– Det stämmer inte, vilket vi är säkra på att utredningen kommer att visa. Därför välkomnar vi en granskning.
Kommunen påstår att Nordic Rice och Hot Chilly farit med osanning och vilselett tjänstemännen. Varför lämnade ni felaktiga uppgifter?
– Vi har varit underbemannade under en tid och de har lämnats ut uppgifter om olika batchnr.
Efter ett föreläggande från Botkyrka kommun ändrar ni er och påstår nu istället att batchen skickades till ett företag i Flen. Hur kommer det sig att ni ändrade era uppgifter?
– Vi har varit underbemannade under en tid och de har lämnats ut uppgifter som sedan har kontrollerats mot korrekt batchnr.
Butiken i Flen har presenterat kvitton för att visa att riset sålts till privatpersoner. Ni har skickat in följesedel för en leverans i mars och bankutdrag över två insättningar från augusti och september, från Flensbutiken till Hot Chilly, för att visa att Flensföretaget köpt risbatchen av er. Hur kommer det sig att ni levererade riset till Flen först i mars, när ni påstod i februari för Eskilstuna kommuns inspektörer att ni var sena med leverans till kunden?
– Vi har inte kommenterat om sena leveranser till kund.
Varför betalade Flensföretaget er först i augusti och september när leverans skedde i mars?
– Vi kommenterar inte den här typen relationer och överenskommelser vi har med våra kunder i media.
Ni har begärts i konkurs fyra gånger i år. Hur kommer det sig att så många borgenärer anser att ni är på obestånd?
– Vi anser inte att vi är på obestånd. Däremot har vi haft likviditetsproblem, som grundar sig på en ryggsäck med kostnader som uppstod i följden av fördyrningar som uppstod i samband med först corona-epidemin och sedan i kölvattnet av Ukrainakriget. Båda dessa oväntade händelser har drabbat oss mycket hårt. Däremot är efterfrågan på vårt ris mycket bra. Vi har större efterfrågan än vad vi kan leverera.
Hur skulle du beskriva bolagets ekonomiska ställning per i dag?
– Vi behöver stärka upp vår kapitalbas ytterligare så vi kan ta tillvara på den stora efterfrågan vi haft. Vilket i grunden är ett angenämt problem. Däremot har som bekant har det varit svåra ekonomiska tider under ett par år, vilket inneburit att det varit svårt att för oss att få finansiering, trots att vi kan sälja allt vi tillverkar. Dessutom har vi drabbats av större och oväntade kostnader som uppstått i samband först corona-epidemin och sedan Ukraina-kriget.
Fotnot: Tidningens frågor har besvarats över e-post.