Norska Rydes intåg i måndags gör att Eskilstunas gator nu är fyllda av elsparkcyklar från fyra olika företag. Vois rosa, Tiers turkosa och Qicks gula fordon är vi vana vid sedan tidigare.
Det norska företaget Ryde har gjort sig ett namn genom att kuppa in sina gröna fordon på andra orter. Växjö ville säga nej till alla elsparkcyklar, men Ryde ställde ut sina fordon där ändå. Även i Gävle ställde de ut elsparkcyklar utan att ha sökt tillstånd, och blev polisanmälda.
I Eskilstuna ansökte företaget däremot om tillstånd i november. Men nu visar det sig att varken Ryde eller något annat företag i samma bransch behöver något tillstånd – så länge de lovar att ställa ut sina fordon i redan existerande cykelställ eller på andra dedikerade ytor. Därför avskriver polisen ärendet och kommunen har därmed heller inte yttrat sig.
– Vi har ingen formell makt att säga nej till elsparkcykelföretagen och vi vill heller inte göra det. Tjänsten i sig är bra så länge den utnyttjas på rätt sätt, säger Johan Örn, chef för kommunens trafikenhet.
Var kunderna ställer ifrån sig fordonen har däremot ingen betydelse för tillståndet. Kommunen försöker dock uppmana företagen att få kunderna att göra rätt. Det är en av punkterna i den avsiktsförklaring som kommunen vill skriva med alla elsparkcykelföretag i Eskilstuna.
– Det är inget bindande avtal som vi kan tvinga dem att skriva under, eftersom de har rätt att vara här ändå. Men vi har en dialog med bolagen och vill ha ett samarbete. I avtalet står bland annat att de ska informera sina kunder och se till att de ställer fordonen rätt.
Både Johan Örn och handläggaren Lina Boman menar att kommunens dialog med företagen generellt sett fungerar bra. Att det ändå står – och ligger – elsparkcyklar här och där är uppenbart. Johan Örn säger att kommunen försöker agera när det går.
– Det är svårt att påtala enstaka cyklar som står fel, men vi säger till om vi ser att det samlas många på enskilda platser.
Elsparkcyklarna har gjort det enklare att snabbt ta sig runt i stan, men har också väckt en hel del aversion. Johan Örn och Lina Boman tycker dock att det har lugnat sig.
– Vi upplever inte att vi får så mycket synpunkter längre. Vi brukar dock uppmana invånarna att lämna sina synpunkter direkt till företagen.