I flera veckor har orange skyltar försökt få bilister att välja andra parkeringar i Vilsta än den mellan raststugan och sporthotellet. Parkeringsplatsen har trots det varit öppen – och ofta fullbelagd. Men nu blir det ändring på det.
Parkeringen omvandlas nu till temporär vändplats för bussen och etableringsyta för det arbete som inleds efter helgen.
Då ska området omvandlas till en trafiksäkrare och mer inbjudande entré till hela Vilsta, är planen.
Först ut – ta bort kullen med träd där busshållplatsen i dag ligger.
– Vi har tittat på möjligheten att spara hela eller delar av den, men det gick tyvärr inte. Den skulle hamna mitt i den nya gatan. Men vi kommer att anlägga en ny skogsdungeyta med nya träd och ängsvegetation, säger Stina Nilsson, landskapsarkitekt och Veronica Bermell, projekteringsledare på samhällsbyggnadsförvaltningen.
Skisserna över det nya området visar en gång- och cykelbana i grön asfalt som leder från den Vasavägens befintliga cykelbana, genom entréområdet och vidare bort mot fotbollsplaner och ridhus.
Busshållplatsen flyttas och kommer att ligga närmare Vilstahallen. Intill den planeras ett cykelställ med växtbeklätt tak. Nya belysningsstolpar ska också sättas upp och plattor ska läggas utanför raststugan.
– Det kommer att bli ett lyft, säger Stina Nilsson.
Målet med omgörningen är både att göra ytan mer visuellt tilltalande och mer trafiksäker.
– I dag är det världens kaos där med all blandad trafik och det är oklart var man ska gå och cykla, säger byggledaren Ronny Ceder.
Det här är etapp tre av fem i arbetet med att utveckla Vilstaområdet. I tidigare etapper har bland annat nya parkeringsytor anlagts, för att nu göra det möjligt att stänga av parkeringen vid raststugan.
– Vi ville göra saker i rätt ordning, säger Stina Nilsson.
Arbetet väntas pågå under hösten för att sedan ta paus under vintern och fortsätta i vår. Målet är att vara klara i maj.
Parkeringen kommer då att öppnas igen, och se ut ungefär som den gör i dag, med en stor skillnad. Den kommer bara att ha en in- och utfart, längst uppe vid sporthotellet.
– Det är för att slippa blanda gångtrafikanter och bilister, säger Ronny Ceder.
Tuna Entreprenad står för entreprenaden. Totalkostnad för projektet väntas bli runt tio miljoner.