Livsmedelskoncernen Mondelez, som bland annat äger Marabou och O'boy, har på senare tid fått hård kritik och utsatts för bojkott efter att ha svartlistats av ukrainska myndigheter för sina ryska förbindelser. Förutom nöjesparkerna har även Göteborgs stad meddelat att de stoppar alla kommunala verksamheter från att köpa in produkter från Mondelez. Även Ikea väljer att fasa ut sina Mondelezprodukter ur sortimentet, likt Försvarsmakten, SAS och SJ.
Parken Zoo har varit tysta under debatten och inte gått ut med var de står i frågan. Nu meddelar Sofia Larsson, vd på Parken Zoo, att även de väljer att pausa inköpen, likt sina branschkollegor.
– Parken Zoo har följt utvecklingen sedan maj och har valt att pausa inköpen av Marabou/Mondelez. Delar av vårt lager är inköpt redan i början av året och det säljer vi nu slut på under närmsta tiden, och samtidigt har vi dialog med vår leverantör om andra produkter som kan finnas i vårt chokladhjul i stället, säger Sofia Larsson, vd på Parken Zoo och fortsätter:
– Att företag världen över uppmärksammas på de utmaningar som finns och kan agera snabbt är bra. Vi på Parken Zoo arbetar redan idag med många lokala leverantörer såsom Mälarchark, Rekarnekött, Janelings och Granerfeldts. Genom de hållbara och nära valen vi redan gör och kommer fortsätta med framåt kan vi känna en styrka och positivitet att vi samarbetar lokalt, vilket är viktigt för oss.
I en debattartikel som publicerades på Aftonbladet förra veckan skriver Martina Flemström, vd för Mondalez Sverige att:
"Aktörer som plockat bort Marabou från sina hyllor är givetvis helt i sin rätt att göra det, de väljer själva vilka varor de vill sälja. Men samtidigt kan jag inte låta bli att undra om dessa aktörer inser hur många varor de behöver exkludera om de ska vara konsekventa."
Martina Flemström skriver även att Mondelez Internationals närvaro i Ryssland inte är ett beslut som kan fattas i Sverige och att svenskarnas varukorgar består till stor del av varor och varumärken som ägs av moderbolag med begränsad verksamhet i Ryssland. Hon menar att flera andra lokala svenska varumärken är i precis samma situation som Marabou.