Det nya registret ska underlätta för förare av laddfordon att hitta laddstationer, speciellt under längre resor. Det ska även underlätta för ägare av laddstationer. Ett steg i detta arbete är att Energimyndigheten har tagit över ansvaret för Sveriges laddstationsdata i den norska databasen Nobil.
– Vi tog över registreringen av laddstationer i Sverige den 18 februari. Det var tidigare organisationen Power circle som gjorde detta i Sverige via sidan Laddinfra.se, vilket nu kommer ske via Energimyndighetens hemsida istället, säger David Mowitz, handläggare på Energimyndigheten i Eskilstuna, och tillägger:
– Nu blir det ännu bättre förutsättningar för att bygga bra karttjänster för elbilsanvändare, vilket kommer vara viktigt både nu och i framtiden.
Hur många laddstationer finns det i Sverige?
– Det är en bra fråga, som är mer komplicerad än vad man tror. Till att börja med behöver man skilja på icke-publika, privata, och för allmänheten tillgängliga, publika, laddstationer. Det som vi samlar in i databasen är endast de publika laddstationerna. En laddstation kan därutöver ha flera laddningspunkter, där antalet laddningspunkter avgör hur många fordon som kan ladda vid stationen samtidigt.
I databasen Nobil fanns det den 22 februari 2 356 publika laddstationer med totalt 11 561 laddpunkter registrerade i Sverige. Antagligen finns det betydligt fler som inte är registrerade i databasen ännu.
– Antalet privata laddstationer finns inte någon databas över men vi har en uppfattning om hur många som fått statligt investeringsstöd, där det är 33 313 icke-publika laddningspunkter som är färdigställda. Samt ytterligare 23 516 som beviljats stöd men inte är realiserade.
I Eskilstuna kommun finns det för närvarande 22 publika laddstationer registrerade med totalt 89 laddningspunkter.
Under 2020 ökade det med 2 000 publika laddningspunkter runt om i Sverige.
Vad tror du om 2021, hur många fler laddstationer får vi se?
– Det är en svår fråga. Det beror på väldigt många faktorer. Måste jag gissa tror jag utvecklingen kommer att se liknande ut som för 2020, i alla fall för personbilar, publik laddning. För tunga fordon skulle utvecklingen kunna gå snabbare i år i och med de medel för regionala elektrifieringspiloter som regeringen avsatt till Energimyndigheten de närmaste två åren, avslutar David Mowitz.