På en bild står en man på taket till en av miljonprogrambyggnaderna i Årby och blickar in mot Eskilstuna centrum. Han håller i en flagga i regnbågens alla färger. Tittar man nära syns det att det är Eskilstuna energi och miljös färgglada plastpåsar som utgör flaggan. Det ser blåsigt och kallt ut. Bilden är en av sex som ska hjälpa till att sprida en tydligare och mer mångfacetterad bild av staden.
Bilderna som ingår i lanseringar av det nya platsvarumärket Eskilstuna evolution ska visa att staden är mer än Parken zoo, Kent och industri.
Platsvarumärket är ett resultat av ett projekt som har pågått i drygt två år. Arbetet har drivits av Eskilstuna kommun och det som tidigare var Eskilstuna marknadsföring, EMAB, i samarbete med näringslivet, föreningslivet och akademien.
Varumärket ska hjälpa till att stärka ortens identitet och attraktivitet för både företag och privatpersoner.
– Förhoppningen är att vi blir ett självklart alternativ när någon ska etablera något och flytta, så att vi fortsätter att växa. Det är ju inte helt självklart, säger Martin Roos, vd för Destination Eskilstuna, tidigare EMAB.
Vad menas med att Eskilstuna gör evolution?
– Utvecklingsviljan i Eskilstuna är hög, det kan man se genom historien, men framför allt utifrån allt som händer i Eskilstuna i dag och när vi säger att Eskilstuna gör evolution menar vi att vi är med och driver utvecklingen - varje dag, säger Martin Roos.
Under projektets gång har ett antal områden utkristalliserats som har fått bli fokus i platsmarknadsföringen. Eskilstuna gör evolution inom musik, miljö, industri, innovation, hållbarhet och idrott.
Medborgare, föreningsliv och företagare har involverats i arbetsprocessen på olika sätt. Martin Roos och Eva Norberg, kommunens kommunikationsdirektör, säger att det har varit viktigt att så många som möjligt har deltagit.
– Vår utgångspunkt har varit att det ska vara en bred involvering. Platsvarumärket ägs av invånarna, näringslivet och kommunen – alla som verkar på platsen. Det är viktigt att alla känner att det här är något de kan stå för, säger Eva Norberg.
Även ett tusental personer bosatta utanför Eskilstuna och Mälardalen deltog i en enkät för att ge sin bild av orten.
– Det som var tydligt och kanske alla inte tror är att vi är okända men inte ökända. Många tror att Eskilstuna förknippas med kriminalitet, men bland dem utanför Eskilstuna tas det inte upp, säger Eva Norberg.
Även om huvudfokus är att lyfta fram hittills okända, men positiva, sidor av staden är Martin Roos och Eva Norberg noga med att säga att det inte betyder att svagheter ska döljas.
– Det är viktigt att vi har med det också. Annars blir det inte en sann bild, säger Martin Roos.
På Eskilstuna Evolutions egen hemsida finns en verktygslåda som har tagits fram för varumärkeskonceptet. Där finns bland annat bildmaterial, texter och banners som är fria att användas i marknadsföring av Eskilstuna. Även ett magasin som handlar om Eskilstunas evolutionslära har tagits fram.
Totalt 2,3 miljoner kronor har budgeterats under tre år till platsmarknadsföringsarbetet. Pengarna har gått till arvoden för till exempel undersökningar, möten, workshops, fotografer och kommunikationsbyråer. Av totalbeloppet har Eskilstuna kommun stått för 1,3 miljoner kronor och Eskilstuna marknadsföring för 1 miljon.
Hur vet ni att ni får avkastning på investeringen?
– Vi har satt upp mätbara mål om vad vi vill uppnå. Bland annat kommer vi att följa upp om kunskapen om Eskilstuna ökar, och se om det utvecklar sig åt rätt håll, säger Eva Norberg