Idag föredrar ungefär hälften av konsumenterna självutcheckning. Det visar den nya rapporten "Ombemannat – den nya butiksupplevelsen" som Swish och HUI Research har tagit fram. På Ica Maxi, Stora Coop och Hemköp City i Eskilstuna är siffrorna liknande.
– Många är positiva till det för att det går snabbare och för att de slipper stå i kö, säger Jonas Lidhammar, butikschef på Stora Coop.
Stora Coop har både snabbkassa med självutcheckning och ShopExpress med en scanner. De har även Scan&Pay där kunden använder sin mobiltelefon för att scanna och checka ut på samma sätt.
– Jag tror att trenden hänger ihop med den teknologiska utvecklingen. Den växer hela tiden och kommer definitivt att öka, menar Jonas Lidhammar.
Enligt Peter Slagbrand, butikschef på Ica Maxi i Eskilstuna, väljer hälften av kunderna självscanning och snabbkassa, även om självscanning är det största.
– När du väl har börjat vill du inte göra någonting annat. Du får kontroll över dina inköp och kan se hur mycket du handlar för. Du slipper också hantera varorna flera gånger eftersom du plockar ner dem i butiken och sedan plockar upp dem hemma. Att spara tid är något som lockar många, förklarar han.
Även Magnus Bredberg, kolonialchef på Hemköp City, ser många fördelar med självutcheckning. Butiken har två bemannade kassor och tio snabbkassor.
– Vi har många kunder hos oss under lunchen. Har du bara en halvtimmes lunch vill du inte stå i kö hela den tiden. Då är snabbkassan ett bra alternativ. Vi skulle aldrig kunna ha så många bemannade kassor.
Samtidigt finns det nackdelar.
– En stor del av snatteriet sker där, säger han.
Kan en ökad användning av självutcheckning leda till att personal måste sägas upp?
– Nej. Bemannade kassor kan aldrig försvinna helt. Vissa saker kan bara göras där. De är även nödvändiga för de som inte kan använda snabbkassor, berättar Magnus Bredberg.
– I handeln jobbar vi med effektivitet för att skapa lönsamhet. Därför försöker vi använda resurser på andra sätt. I stället för att våra anställda gör en monoton arbetsuppgift som kan leda till arbetsskador kan de nu växla mellan olika. Vi anställer fler varje år trots att vi blir effektivare. Många behövs inom näthandeln, säger Peter Slagbrand.
Enligt Jonas Lidhammar handlar det om utveckling och inte om att säga upp personal.
– Vi har aldrig behövt säga upp någon av den anledningen. Men det är inte ett alternativ att inte hänga med i utvecklingen.
När tidningen besöker Hemköp City för att fråga kunderna vad de tycker finner vi Linda Wickström vid snabbkassorna.
– Jag väljer snabbkassan för att det går fort. Dock har jag varit rädd för att personal går miste om arbetstillfällen på grund av det. Samtidigt ser jag att många gör annat i stället, som att plocka ihop varor.
Ulla Davis föredrar den bemannade kassan.
– Jag har tid att stå i kö. Då kan jag ställa frågor också. Men jag är förvånad över att inte fler väljer snabbkassa när de bara har en vara. Då låter jag dem gå före.
För Siri Strand faller valet på snabbkassan.
– Det går snabbare och jag slipper stå i kö. Nackdelen är att det ofta blir strul så att man måste be om hjälp. Då tar det lång tid i alla fall.