Varslet på huvudkontoret är ett steg i Åhléns genomgripande förändringsarbete framöver. Målsättningen är att skapa en mer effektiv och modern organisation som ska bidra till ökad lönsamhet framöver.
– Åhléns planerar en genomgripande organisationsförändring med målsättningen att skapa en effektiv och modern organisation som är väl rustad för framtiden, skriver Åhléns nya huvudägare och vd Ayad Al-Saffar i ett pressmeddelande.
– Vi behöver vända fleråriga förluster till lönsamhet för att kunna fokusera mer på tillväxt. Initiativet ska bidra till att vi på sikt ska kunna växa och anställa fler, men för att komma dit måste vi säkerställa lönsamhet i den operativa verksamheten.
Åhlénskoncernen har gått med förlust under de senaste sju åren och nu har stora skyltar om utförsäljning kommit upp i Åhléns skyltfönster i Eskilstuna. Detta kan tolkas som att de tänker stänga varuhus för att vända den negativa trenden. Men när det gäller varuhuset i Eskilstuna har Åhléns ett lugnande besked till Eskilstunaborna.
– Det finns inga planer på att lägga ner vårt varuhus i Eskilstuna, säger Monica Hultgren Andersson, kommunikatör på Åhléns, och fortsätter:
– Syftet med den stora lagerrensningen i samband med ägarbytet är att frigöra varor som inte behöver köpas om från vårt lager, som exempelvis vissa möbler och utvalda produkter inom olika kategorier, med upp till 70 procent.
Lagerutförsäljningen kommer att pågå fram till den 12 december i samtliga Åhlénsvaruhus i landet.
– Rabattsatserna varierar, men fokus ligger på kategorier och inte på produkter, förklarar Monica Hultgren Andersson.
I augusti 2022 klev Ayad Al-Saffar in som ny huvudägare och är nu även vd för Åhléns. Sedan dess har han bland annat fokuserat på en genomlysning av Åhléns organisation med målsättning att skapa en effektivare och modernare organisation för att vända förlustsiffror till lönsamhet.
– Jag vill tacka alla medarbetare på huvudkontoret för det engagemang de visar för Åhléns och den kompetens de bidrar med. Detta är ett oerhört tufft beslut att ta, men det är något vi behöver göra för att Åhléns ska bli ett långsiktigt livskraftigt företag och en tryggare arbetsplats i stort, avslutar Ayad Al-Saffar.