Ny bankchef vill utmana konkurrent

Han tycker att banken ska spela en viktig roll i samhället, han vill ha fler online-möten med kunder och han utmanar marknadsledaren. Johan Harlén är ny chef för Nordeas kontor för företagskunder på Faktoriholmen i Eskilstuna.

Foto:

Eskilstuna2015-02-16 05:00

– Det jag tycker känns spännande är att kunna ha en långsiktig relation med kunderna där vi följer dem genom de olika skedena i ett företags liv. Det är klart att alla företag kan ha upp- och nedgångar. Min ambition är att vi ska vara otroligt tajta med våra kunder så att vi kan finnas där och stötta.

Johan Harlén tycker även att banken har en viktig roll att spela i samhällsutvecklingen.

– Jag är född här, jag är uppvuxen här, jag känner starkt för stan och för Sörmland. Vi vill hjälpa företagandet i stan och i Sörmland.

Han säger att Nordea håller på att öka möjligheterna för kunderna att ha online-möten med banken oavsett var de befinner sig.

– Ju mer teknik vi får desto mer skapar vi möjligheter att faktiskt ha kvalitativ rådgivning på distans. För mig handlar allt om vad som är bäst för kunden. Fysiska kundmöten kommer fortfarande kommer att vara kärnan i vår verksamhet. Online-möten är ett komplement.

Johan Harlén har även en ambition att öka Nordeas marknadsandel.

– Vi har en konkurrent som pratar mycket om att: 'jämför din gamla bank med oss'. Sparbanken Rekarne har ju en väldigt stor del av marknaden. Jag hoppas att kunder tar chansen att jämföra åt andra hållet också. Förhoppningsvis leder det till att man byter bank och blir kund hos oss.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om