När affärsplan Eskilstuna presenterades på Munktell science park på torsdagskvällen bestod publiken framförallt av de som själva varit med och arbetat med förslaget.
– Framtiden blir bara det vi gör den till! Tillsammans gör vi det möjligt! säger företagaren Anton Varnäs från scenen och bakom honom tänds den stora digitala skärmen upp.
Deltagarna skriver via sina mobiler in egna budskap som publiceras direkt på skärmen.
Döda jante!
Våga vara stolt!
Vara god ambassadör!
Fyra grupper bestående av både näringsidkare och andra intressenter har tagit fram en rad förslag på hur man ska göra Eskilstuna mer attraktivt. Förslagen, som är i väldigt olika stadier av planering och genomförande, rör sig om allt från en mat och öl-festival, via snabbspår till restaurangjobb för nyanlända, till en reklamkampanj som uppmanar Eskilstunaborna att handla sina julklappar i sin hemkommun i stället för i Stockholm eller Västerås.
De församlade företagarna ser en rad problem – att robotar ska ta våra jobb är ett av de stora – men också en rad lösningar.
Anna Harrysson, projektledare för affärsplan Eskilstuna:
– Jag tror att vi befinner oss i något slags paradigmskifte nu, där vi inte behöver så mycket arbetskraft som vi har haft tidigare. Då är det klart att vi måste fundera över det - hur gör vi då? Vi tror ju fortfarande att sysselsättning är viktigt.
Anton Varnäs jobbar till vardags på Tuna park, och har gjort ungefär samma analys under arbetet.
Vad har ni kommit fram till?
– Att vi behöver fler jobb i Eskilstuna.
Men planen är också just en plan; om och hur den ska genomföras ansvarar inte affärsplan Eskilstuna för.
– Det ska sägas att majoriteten av de aktiviteter vi har tagit fram – de är ju förslag från Affärsplan Eskilstuna. Affärsplan Eskilstuna är ju inte en organisation för att genomföra, säger Anton Varnäs.