Alliansens gruppledare i Eskilstuna, Jari Puustinen (M), Niklas Frykman (FP), Arne Jonsson (C) och Lotta Jonsson (KD) kallade i går till presskonferens.
De är överens om att den rådande trafiksituationen i rusningstrafik, med trängsel, köbildning och svårigheter att korsa vägar måste åtgärdas.
Framkomligheten måste bli bättre, inte minst för utryckningsfordonen, och alla Eskilstunabor kan inte cykla eller gå dit de ska. Satsningarna på cykelbanor och utökad kollektivtrafik är positivt, men bussarna står i samma köer som bilarna, säger Arne Jonsson.
Alliansens lösning är att mata trafiken i en ringled utanför centrum, i stället för igenom.
Ringledens sträckning följer de befintliga vägarna Gillbergavägen, Stenkvistavägen, Carlavägen, Torshällavägen samt Schröderstiernas väg samt Ståhlbergsvägen över Gasverksbron.
Där Ståhlbergsvägen möter Gredbyvägen uppstår dock ett problem. Leden ska enligt förslaget fortsätta i riktning mot Tunavallen och korsa banområdet (i marknivå, som bro eller tunnel) för att knyta samma hela ringleden vid Tunavallsrondellen.
– Någon exakt dragning kan vi inte precisera eftersom området utreds i ett större sammanhang. I området finns också privata fastighetsägare vilket komplicerar saken ytterligare, säger Arne Jonsson.
– Eftersom Eskilstunas befolkning växer och beräknas uppgå till 130 000 om 20-30 år, kommer problemen att öka om inget görs, säger Jari Puustinen.
– Trängseln vi dagligen upplever i centrumtrafiken skapar ilska och irritation. Det är dessutom en utopi att vi inte skulle behöva bilar i framtiden. Trafiken kommer inte heller att minska, säger Lotta Jonsson.
Den sedan länge bromsklossutpekade järnvägspassagen vid Stålforsbron ska också ersättas av en planfri korsning för tågen (bro eller tunnel är inte fastlagt).
De förstnämnda åtgärderna beräknas inte kunna inledas förrän "bortom 2016". Ett första propplösande ingrepp hoppas dock Alliansen kunna realisera 2015-2016. Det handlar om att ersätta korsningen Gap Sundins väg/Mått Johanssons väg med en ny rondell på Mått Johanssons väg och en ny vägdragning snett över området vid halkbanan.
Hur mycket ringledskalaset kommer att kosta är inte utrett, dock räknar Alliansen med att staten är med och delfinansierar leden. Viss finansiering tar man dessutom genom att inte bygga ytterligare en gång- och cykelbro över Eskilstunaån vid Munktell.
Om den nya ringleden de facto skapas beräknar Alliansen att den ska vara tillräcklig för att hålla trafikflödet på acceptabel nivå i minst 50 år.
En liten detalj återstår dock för att alliansförslaget ska förverkligas – en valvinst.