Studie visar att skyltning påverkar matsvinn

Livsmedelsverket har gjort en studie som visar att skyltning i butik avgör om kunden köper för mycket och får kasta överskott. "Dagligvaruhandeln kan göra skillnad", menar Livsmedelsverkets projektledare Karin Fritz.

Skyltning av mat med kort datum påverkar kundens köp och matsvinn. Karin Fritz, projektledare på Livsmedelsverket.

Skyltning av mat med kort datum påverkar kundens köp och matsvinn. Karin Fritz, projektledare på Livsmedelsverket.

Foto: Niklas Holm / Livsmedelsverket

Eskilstuna2021-08-27 14:00

Livsmedelsbutiker kan med enkla medel hjälpa konsumenter att inte köpa mer mat än de gör av med. I en färsk studie i ett antal matbutiker testades olika sätt att ge konsumenterna en knuff i rätt riktning genom uppmaningar, förtydligad information och slopade mängdrabatter.

– Det känns roligt att vi nu kan visa konkreta exempel på hur dagligvaruhandeln kan göra skillnad för konsumenternas matsvinn. Vi hoppas att rapporten ska inspirera både butikskedjor och enskilda butiker i deras hållbarhetsarbete, menar Karin Fritz.

undefined
Karin Fritz, projektledare på Livsmedelsverket.

Åtta butiker från två olika kedjor deltog i undersökningen. I butikerna testades fyra olika skyltvarianter på färskvaruprodukterna gurka och broccoli, för att se om det är möjligt att påverka konsumenters köpbeteenden i svinnsmart riktning.

Mest effektivt för att minska matsvinnet var att erbjuda nedsatt styckpris istället för multipris eller mängdrabatt.

undefined
Skyltning i butik påverkar kundernas matsvinn visar en ny undersökning som Livsmedelsverket gjort. Mest effektivt för att minska matsvinnet var att erbjuda nedsatt styckpris, se bild tre, i stället för multipris eller mängdrabatt.

– Vi vet sedan tidigare att det är svårt att genomföra undersökningar där man mäter insatsers effekt på konsumenters matsvinn. Men forskarna som genomfört studien har visat att det är möjligt. Förhoppningsvis kan det öka intresset för att genomföra liknande experiment, så att vi kan lära oss ännu mer om hur nudging kan användas i praktiken för att underlätta för konsumenter att göra smarta val, säger Karin Fritz.

Studien genomfördes av Ramboll och Impactually för Livsmedelsverkets räkning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!